Zagadnienia cieplne, w odniesieniu do silników SRM, są niezbyt często analizowane. W artykule, wykorzystując metodę elementów
skończonych, obliczono straty mocy w uzwojeniach wysokoobrotowego silnika SRM 4/2. Ich obliczenie napotyka na trudności związane ze złożonym
kształtem nasycającego się obwodu magnetycznego. Temperaturę uzwojeń oszacowano wykorzystując prostsze modele obwodowe. Wskazano na
potrzebę łącznego traktowania zjawisk elektromagnetycznych i cieplnych w procesie projektowania silników SRM.
Abstract. Thermal issues regarding to SRM motors are not often analyzed. In paper were calculated power losses in windings of high-speed 4/2
SRM motor using finite elements method. It is hard to calculate them because of complex shape of saturating magnetic circuit. Temperature of
windings was calculated using simpler circuit models. The need of taking into account both electromagnetic and thermal effects during process of
SRM motor designing was pointed. (Importance of thermal effects in design and operation of switched reluctance motor)
Słowa kluczowe: silnik reluktancyjny przełączalny, SRM, silnik dwupasmowy, silnik trójpasmowy, obliczenia cieplne.
Keywords: switched reluctance motor, SRM, two-phase motor, three-phase motor, heat calculations.
Wstęp
W układach napędowych sprzętu AGD wymagane jest
celowe sterowanie pracą silnika elektrycznego dla realizacji
określonego zadania zaprogramowanego do wyboru przez
użytkownika. Wiąże się to z koniecznością uzyskania
określonych zakresów prędkości i momentów. Silnik
reluktancyjny przełączalny (Switched Reluctance Motor-
SRM), który z natury rzeczy jest wyposażony w
elektroniczny układ sterujący mógłby zastąpić
konwencjonalny napęd sprzętu AGD. Prostota budowy,
niskie koszty skupionego uzwojenia stojana, brak uzwojenia
wirnika, brak magnesów trwałych oraz duża odporność na
uszkodzenia i duża trwałość (brak zużywających się
szczotek i komutatora) predestynują ten silnik do
omawianych zadań.
[...]