• LOGOWANIE
  • KOSZYK
  • KONTAKT
    • WYDAWNICTWO
    • REDAKCJE
      • ATEST - OCHRONA PRACY
      • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
      • CHŁODNICTWO
      • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
      • DOZÓR TECHNICZNY
      • ELEKTROINSTALATOR
      • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
      • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
      • GOSPODARKA MIĘSNA
      • GOSPODARKA WODNA
      • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
      • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
      • MATERIAŁY BUDOWLANE
      • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
      • OPAKOWANIE
      • PROBLEMY JAKOŚCI
      • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
      • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
      • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
      • PRZEGLĄD MECHANICZNY
      • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
      • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
      • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
      • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
      • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
      • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
      • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
      • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
      • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
      • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
      • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
      • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
      • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
    • REKLAMA
    • DRUKARNIA
    • KOLPORTAŻ
  • PRENUMERATA
  • LISTA CZASOPISM
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTROINSTALATOR
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • ODZIEŻ
    • OPAKOWANIE
    • POLISH TECHNICAL REVIEW
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
 
PORTAL INFORMACJI TECHNICZNEJ - NAJWIĘKSZA BAZA ARTYKUŁÓW TECHNICZNYCH ONLINE - AKTUALNIE 121782 PUBLIKACJE
  •   CZASOPISMA  
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • ELEKTROINSTALATOR
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • POLISH TECHNICAL REVIEW
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  •   KSIĄŻKI 
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
  •   PRENUMERATA 
  •   REKLAMA 
  •   DRUKARNIA 
  •   KOLPORTAŻ 
  •   WYDAWNICTWO
  • OPAKOWANIE
  • 2011-4

OPAKOWANIE

Miesięcznik ISSN 0030-3348 - rok powstania: 1955
Czasopismo Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT NOT)

Metal w centrum uwagi


Przedstawiciele sektora opakowań metalowych z całego świata spotkają się w Essen w dniach 10-14 maja 2011 r. Na targach METPACK ponad 220 firm zaprezentuje swoją ofertę gościom z branży opakowaniowej. Tegoroczna, siódma edycja tej imprezy będzie też najbardziej międzynarodową; 79 proc. przedsiębiorstw wystawiających się w Essen pochodzi spoza Niemiec (są to reprezentanci 25 nacji).Firmy z Izraela, Luksemburga i Zjednoczonych Emiratów Arabskich zawitają do Messe Essen po raz pierwszy w historii. Organizatorzy podkreślają globalny charakter targów Metpack jako najważniejszego miejsca spotkań i wymiany doświadczeń w sektorze opakowań metalowych. Spodziewają się odwiedzin 7 tys. gości handlowych z ponad 100 krajów. Wczoraj... Poprzednią edycję targów Metpack 2008 odwiedziło ponad 6800 gości ze 105 krajów. Wystawcy przyznawali po ich zakończeniu, że duża frekwencja przełożyła się na liczbę zawartych umów: co czwarty gość Messe Essen podpisał kontrakt w czasie trwania targów. Organizatorzy mieli sporo szczęścia - gdyby targi [...]
 

  • ZAKUP JEDNORAZOWY I DOSTĘP DO WIRTUALNEJ CZYTELNI
  • PRENUMERATA PAPIEROWA

   
Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny)
Dostęp do publikacji (format pdf): 6.00 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 1h: 24.60 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 4h: 43.05 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 12h: 73.80 zł
 DO KOSZYKA 
 

Prenumerata

Szanowny Kliencie!
Zamów roczną prenumeratę w wersji PLUS a uzyskasz dostęp do archiwalnych publikacji tego czasopisma.
Nie zwlekaj - skorzystaj z tysięcy publikacji o najwyższym poziomie merytorycznym.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 354.00 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 318.60 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 264.00 zł
prenumerata papierowa półroczna - 132.00 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 66.00 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »
Rekomenduj znajomym
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

INNE PUBLIKACJE W TYM ZESZYCIE

"Roślinna" butelka firmy PepsiCo
Koncern PepsiCo ogłosił w połowie marca br. zaprojektowanie pierwszej na świecie butelki PET wykonanej w całości z materiałów roślinnych. Butelka jest w pełni przetwarzalna i ma pomóc firmie w znaczącym obniżeniu emisji dwutlenku węgla podczas produkcji pojemników na napoje.Ekologiczna butelka nadaje się do całkowitego recyklingu i, jak twierdzi producent, pozostawi więcej »

"Sukces opakowany - dlaczego puszka?"
SŁAWOMIR ŻUREK 
Jedną z atrakcji targów easyFairs był program Learnshops, czyli seria półgodzinnych wykładów przygotowanych przez specjalistów z branży opakowaniowej. Prelekcję dotyczącą rynku opakowań metalowych wygłosił Sławomir Żurek, prezes zarządu firmy PBS Polska, która zajmuje się dostarczaniem na zamówienie ozdobnych puszek blaszanych. Prezentujemy Państwu jej treść.W początkach swej działalności firma PBS Polska zajmowała się importem gadżetów reklamowych sprowadzanych na życzenie klientów organizujących akcje promocyjne i konsumenckie. Rosnące zainteresowanie ofertą ozdobnych puszek metalowych skłoniło nas do stworzenia oddzielnego pionu zajmującego się wyłącznie tym sektorem działalności; obecnie stanowi on ważny element działalności firmy PBS. (Prawie) nieograniczone możliwości kreacji Wokół opakowań metalowych jako narzędzia marketingu narosło wiele mitów, na ogół negatywnych. Zwykło się kojarzyć je z topornymi, mało estetycznymi produktami, drogimi i nie zapewniającymi dochodu, na dodatek nieekologicznymi. W praktyce przy dzisiejszych możliwościach technologicznych z kawałka blachy można wyczarować niemal wszystko. Wizualnej atrakcyjności dodaje metalowi odpowiedni zadruk opakowania; więcej »

Ball Packaging: puszka jak kameleon
Nowe puszki do napojów produkowane przez firmę Ball Packaging Europe zmieniają kolor jak kameleon. Reagując na zmiany temperatury, niebieska puszka może stać się fioletowa, a żółta przemienia się w zieloną. Dzięki udoskonalonej technologii wykorzystującej tusz termochromiczny klienci firmy Ball zyskali możliwość projektowania puszek o interesujących efektach kolorystycznych.Po raz pierwszy w historii technologia stosowana przez firmę Ball sprawiła, że puszki zmieniają barwę nie tylko z białej na niebieską, tak jak to było możliwe wcześniej. Teraz takich kombinacji kolorystycznych jest znacznie więcej. Tajemnica tuszu termochromicznego tkwi w specjalnych mikrokapsułach więcej »

Delikatnie i pneumatycznie
Od 1959 r. firma Kongskilde jest znanym na całym świecie producentem instalacji służących do pneumatycznego transportu wszelkiego typu materiałów sypkich i odpadów poprodukcyjnych. Ma w swej ofercie systemy służące do usuwania z linii produkcyjnej wstęg, ścinków itd., powstających w przemyśle papierniczym, poligraficznym i opakowaniowym. Umożliwiają one efektywne zarządzanie odpadami w przedsiębiorstwie oraz redukują koszty ich obsługi. O wysokiej jakości rozwiązań firmy świadczy duża liczba i różnorodność instalacji, które znajdują swoje zastosowanie w codziennych działaniach produkcyjnych firm na całym świecie.Firma Kongskilde dysponuje wysoce zaawansowanym wyposażeniem linii produkcyjnych oraz technologicznie rozwiniętym oprzyrządowaniem; w procesach projektowania i wytwarzania urządzeń korzysta z oprogramowania CAD, CAM i CNC. W efekcie firma Kongskilde dostarcza wyposażenie, które spełnia wszelkie wymagania klientów i gwarantuje produkty więcej »

Dla każdego coś... metalowego
Pakmet to nieduża podwarszawska firma zajmująca się produkcją opakowań metalowych. W swej ofercie ma zarówno przemysłowe opakowania na farby i lakiery, jak również bardziej efektowne, uszlachetniane puszki na gadżety (np. płyty CD). "Wygrywamy elastycznością" - mówi jej dyrektor techniczny, Artur Filipczak.ARTUR FILIPCZAK: Od końca lat siedemdziesiątych, jednak jej korzenie sięgają okresu międzywojennego. Pierwszą dużą działalnością była produkcja nadwozi i metalowych części samochodowych. Niestety, fabryka została zlikwidowana podczas IIWojny Światowej.Wokresie powojennym firma odrodziła się na nowo i zajęła się produkcją farb i lakierów przeznaczonych do szerszego zastosowania, również poza przemysłem samochodowym. Niestety i tym razem sytuacja polityczna w kraju stanęła na przeszkodzie i firma została upaństwowiona przez ówczesne władze. Jednak na początku lat sześćdziesiątych udało się rozwinąć własną, dużo mniejszą mieszalnię farb i lakierów, wzbogaconą o produkcję opakowań metalowych. Początkowo opakowania produkowane były na własne potrzeby, a z czasem także dla odbiorców zewnętrznych. W tamtym okresie wszystkie huty były upaństwowione, surowce reglamentowane, więc głównym sposobem pozyskiwania metalu na opakowania było przetwarzanie różnego rodzaju puszek iwykorzystywanie ichwcharakterze opakowań na farby i lakiery. Wtakich opakowaniach odcinano górną część, dokładnie je oczyszczano, po czym ponownie zamykano nowo wyprodukowanymi elementami. Sytuacja pol więcej »

Duran - nieograniczona wyobraźnia
GABRIELA PROKOCKA-KAZEK 
Od początku 2011 r. Instytut Transferu Technologii Poligraficznych (ITTP) jest oficjalnym i jedynym przedstawicielem w Polsce tureckiego dostawcy składarko- -sklejarek, firmy Duran Machinery.Doświadczenie poligraficzne firmy sięga prawie 50 lat, natomiast budową składarko-sklejarek zajmuje się od ponad 20 lat. W tym okresie Duran zainstalował ponad 500 maszyn na całym świecie. Głównym rynkiem zbytu jest Turcja, gdzie aktualnie pracuje ponad 200 maszyn; pozostali czołowi odbiorcy to Stany Zjednoczone (ponad 100 maszyn), Europa (ponad 70 maszyn), a dalej Azja (wtymJaponia), Afryka oraz Australia.WUSA i Ameryce Południowej firma DuranMachinery jest reprezentowana przez koncern Can-Am Packaging Equipment Corporation. Dzięki zaangażowaniu firmy Duran Machinery w projektowanie i najwyższej jakości produkcję, składarko-sklejarki Omega traf więcej »

Dwie wykrawarki Heidelberga w August Faller KG
Do zakładu kartonów składanych PharmaServiceCenter w Waldkirch, należącego do producenta opakowań farmaceutycznych August Faller KG, trafiły niedawno dwie wykrawarki Dymatrix 106 Pro CSB produkcji firmy Heidelberg.Zakup umożliwi firmie Faller zwiększenie wydajności i przyspieszenie dostaw opakowań do klientów. Inwestycja w dwie sztance Dymatrix podkreśla naszą strategię koncentrowania naszego parku maszynowego na filozofii produkcji "just-in-time" - przyznał prezes zakładu w Waldkirch, Nikolaus Reichenbach. Wykrawarki Dymatrix 106 Pro CSB oferują szeroką gamę opcji produkcyjnych. Są w stanie obr więcej »

easyFairs: świat opakowań w pigułce
TOMASZ KRAWCZAK 
23 i 24 marca w warszawskiej hali Expo XXI swój asortyment produktów i usług związanych z przemysłem opakowaniowym zaprezentowało kilkadziesiąt firm z Polski i z zagranicy. III edycja targów easyFairs Packaging Innovations stanowiła okazję do poznania nowości ofertowych, nawiązania kontaktów z potencjalnymi klientami i odnowienia z obecnymi, a także poszerzenia wiedzy dzięki uczestnictwu w wykładach learnShops, przygotowanych przez branżowych specjalistów. Według szacunków organizatorów, przez dwa dni pokazów stoiska odwiedziło ok. 2 tys. gości.Ideą easyFairs Packaging Innovations jest stworzenie szansy na spotkanie producentów opakowań ze zleceniodawcami z jednej oraz dostawcami maszyn, urządzeń, materiałów i rozwiązań z drugiej strony. To impreza, której celem jest propagowanie nowoczesnych i innowacyjnych sposobów na opakowanie tego, co da się opakować. Targi obejmują swym zasięgiem szeroką gamę różnych branż (spożywczą, kosmetyczną, farmaceutyczną, chemiczną itd.) i tematów (targi są poświęcone m.in. opakowaniom tekturowym, foliowym, innowacyjnym, projektowaniu i zarządzaniu marką, rozwiązaniom z zakresu druku czy nowościom w dziedzinie materiałów POS). Stąd obecność w tym roku na targach takich firm, jak Cezar S.A. A Chesapeake Company, Kornelis Caps & Closures, Lindal Ventil, Quartz, Reynders Etiketten, Sealed Air, Skanem Introl, Stora Enso, Suominen Flexibles czy Unilogo. 90 firm, które zdecydowały się na udział w tegorocznych dwudniowych targach więcej »

Ekologiczne worki z myślą o przyszłych pokoleniach
Świadomość zagadnień środowiskowych nieustannie wzrasta, a wprowadzane na całym świecie prawodawstwo dotyczące zarządzania odpadami jest coraz bardziej restrykcyjne. Zapobieganie powstawaniu odpadów, wielokrotne użycie, recykling oraz kompostowanie staną się w przyszłości kluczowymi słowami w dziedzinie ekologicznych opakowań.Aby wyjść naprzeciw ekologicznym potrzebom klientów ze wszystkich branż, firma Mondi Industrial Bags opracowała asortyment worków przemysłowych Green Range. Worki te zostały zoptymalizowane w celu ochrony zasobów naturalnych, więcej »

FINAT: jest dobrze, ale może być gorzej
U podstaw tego wzrostu leży silny, 9,5-proc. rozwój zapotrzebowania na role papierowych podłoży do etykiet, stanowiący około 70 proc. całkowitego popytu na materiały do produkcji etykiet samoprzylepnych. Jeszcze większy przyrost popytu - 15,3 proc. w stosunku do 2009 r. - został zanotowany w dziedzinie podłoży foliowych (PE, PP i inne); tymsamymzwiększyły one swój udział w rynku materiałów etykietowych z nieco ponad 15 do 22,5 pr więcej »

Flexo w jakości HD
ZBIGNIEW JEMIOŁO 
Od lat firma EskoArtwork dostarcza oprogramowanie i rozwiązania sprzętowe dla branży opakowań. Firma należy do czołowych graczy na rynku cyfrowej technologii wykonywania form fleksodrukowych (opracowanej w 1995 r.). Jak twierdzi, obecnie jej płyty cyfrowe CDI (Cyrel Digital Imager) stanowią 90 proc. tego rynku.Naświetlarki CDI pozwalają uzyskać jakość jeszcze niedawno dostępną jedynie w offsecie lub rotograwiurze. Firma Esko Artwork wciąż stara się udoskonalać swoje rozwiązania, na każdym etapie produkcji zadając sobie pytania: czy można zrobić to lepiej? szybciej? bardziej efektywnie? Usprawnienia cyklu produkcyjnego dotyczą jego każdej fazy, czy jest to zmiana metody rastrowania, automatyzacji wykonywania formy drukowej, czy ulepszenia samej konstrukcji naświetlarki. Niezależnie od segmentu produkcji, firma EskoArtwork jest w stanie dostarczyć rozwiązanie stosowne więcej »

Folie do opakowań produktów podgrzewanych
Asortyment opakowaniowych folii poliestrowych Mylar, dostarczanych przez firmę DuPont Teijin Films, wzbogacił się niedawno o nową gamę produktów Mylar COOK, przeznaczonych do opakowań artykułów spożywczych podgrzewanych w piekarnikach, kuchenkach mikrofalowych oraz na grillu.Mylar COOK to gama podwójnych folii do produkcji opakowań, w które można włożyć praktycznie każdy rodzaj świeżego lub mrożonego pożywienia, a następnie podgrzać je w kuchence bez wyjmowania z torebki. Coraz więcej konsumentów zaczyna zdawać sobie sprawę z ryzyka zatrucia więcej »

Gra uszlachetnień
ANNA NARUSZKO 
Warszawska drukarnia Printmax powsta.a w 1997 roku, a w roku 2005 przybra.a form. spo.ki jawnej pomi.dzy Danielem Kunysz a Arturem Szor, ktory wcze.niej do.wiadczenie w poligrafii zdobywa. w podwarszawskim Vilpolu. Zatrudnia ok. 80 osob i realizuje zlecenia z dziedziny szeroko rozumianej poligrafii, charakteryzuj.cej si. wysokim stopniem przetworzenia i uszlachetnienia. My.l., .e 60% opakowa. w segmencie gier komputerowych to opakowania wyprodukowane w drukarni Printmax . stwierdza Artur Szor. .Firmy te obs.ugujemy kompleksowo w zakresie poligrafii, cho. udzia. opakowa. w naszej produkcji przekroczy. ju. 50%. Nie jest to nasze d..enie czy skutek za.amania rynku reklamowego, ktorego moim zdaniem nie by.o, ale po prostu wieloletnia tendencja, bo zaczynali.my od naprawd. niewielkiego udzia.u opakowa.. Pierwsz. maszyn. drukuj.c. opakowania w firmie Printmax by. po.formatowy Heidelberg SM74, nast.pnie dokupiony zosta. pe.noformatowy Roland 705 z lakierem. W ubieg.ym roku park maszynowy uzupe.ni. po.formatowy, sze.ciokolorowy Roland. Jeszcze kilka lat temu wspo.w.a.ciciele borykali si. z problemami logistycznymi zwi.zanymi z ulokowaniem produkcji w 3 osobnych halach, ale w 2009 r. przenie.li si. do stworzonego pod k.tem w.asnych potrzeb zak.adu produkcyjnego usytuowanego, podobnie jak i poprzedni, w zachodniej cz..ci Warszawy, w ktorym produkcja odbywa si. w jednej hali o powierzchni 2000 m2. Budow. nowej siedziby firmy sfin więcej »

Historia puszki blaszanej
Era puszki blaszanej rozpoczęła się w okresie kampanii napoleońskiej, kiedy Napoleon poszukiwał sposobu zabezpieczenia żywności przed zepsuciem. Chociaż metoda konserwowania produktów spożywczych powstała we Francji, a produkcja blaszanej puszki w Anglii, to w Ameryce nastąpił rozwój sposobu przedłużania przydatności do spożycia i ciągłego udoskonalania konstrukcji pojemnika z blachy. Obecnie opakowania metalowe wykorzystywane są w różnych gałęziach przemysłu, ale zdecydowaną większość stanowią puszki chroniące żywność.Wszystko zaczęło się w 1794 roku, kiedy to Francja walczyła z prawie wszystkimi krajami Europy, a Napoleon potrzebował przechowywać łatwo psującą się żywność dla swoich wojsk walczących poza granicami Francji, na lądzie i na morzach. Szkorbut bowiem był czynnikiem ograniczającym długie morskie podróże i wojenne kampanie daleko od Francji. Wyniszczał żeglarzy i żołnierzy, a znane w tym czasie sposoby konserwowania nie zawsze były wykonalne. W 1795 roku rząd francuski zaproponował nagrodę 12000 franków temu, kto wymyśli sposób przedłużenia przydatności do spożycia łatwo psujących się produktów. Po latach prób, bo dopiero w 1809 roku otrzymał ją Francuz, Nicholas Appert, który wymyślił i opracował metodę konserwowania żywności przez długot więcej »

INFORMACJE MIESIĄCA
Nowe zakupy Silgan Holdings Silgan Holdings zakończył proces przejmowania części firmy Vogel & Noot Holding AG, odpowiedzialnej za produkcję puszek metalowych. Będzie ona działała pod nazwą Silgan Metal Packaging, a jego centrala pozostanie wWiedniu. Firma będzie kierować 12 fabrykami w Europie Środkowo-Wschodniej, z trzema dodatkowymi zakładami, które rozpoczną działalność wkrótce. Koszt przejęcia metalowego biznesu przez Silgan Holdings wyniósł 260 mln euro i zawierał koszty spłaty zadłużenia netto w wysokości ok. 31,7 mln euro. Silgan nabył również polskie przedsiębiorstwo DGS, producenta zakrywek do opakowań szklanych. Zapłacił za nie 15,8 mln euro. Nowy nabytek będzie działał jako część Silgan White Cap Europe z centralną w niemieckim Hanowerze.  Na podstawie informacji Silgan.Pierwsze personalizowane opakowanie gumy Wrigley Miłośnicy gum do żucia bez cukru Wrigley's Extra mogą teraz tworzyć i odbierać spersonalizowane opakowania zawierające ichwłasne fotografie oraz projekty graficzne dzięki pierwszej w historii firmy ofercie pt. MyExtra. Kon więcej »

Innowacyjne zamknięcia tub
Dzięki wprowadzaniu do obrotu nowoczesnych zamknięć, które zapewniają precyzyjną aplikację i dokładne dozowanie, wygodne otwieranie i łatwą obsługę, a także lepsze zabezpieczenie, przemysł tub wzmacnia swoją pozycję na konkurencyjnym europejskim rynku opakowaniowym. Członkowie etma (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Tub) zaprezentowali w ostatnim czasie wiele rozwiązań, które stanowią atrakcyjne połączenie tuby z innowacyjnymi zamknięciami i systemami dozowania.Przykładem może być zamknięcie zastosowane przez CTL Packaging/Tuboplast Hispania, które składa się z podciśnieniowego dozownika przymocowanego do tuby z tworzywa s więcej »

Istota wartości użytkowej materiałów opakowaniowych z tworzyw sztucznych
AGNIESZKA CHOLEWA-WÓJCIK 
Warto.. u.ytkowa wyrobow jest przedmiotem szczegolnego zainteresowania towaroznawstwa jako wyodr.bnionej dziedziny wiedzy. Warto.. ta jest jednym z podstawowych atrybutow materia.ow opakowaniowych z tworzyw sztucznych, istotnych z punktu widzenia przechowywania oraz u.ytkowania. Bowiem wszystkie produkty z tworzyw sztucznych wraz z up.ywem czasu zmieniaj. swoje w.a.ciwo.ci u.ytkowe, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszania ich warto.ci u.ytkowej. Z tego wzgl.du poznanie istoty warto.ci u.ytkowej oraz okre.lenie grupy czynnikow wp.ywaj.cych na szybko.. zmian parametrow charakteryzuj.cych warto.. u.ytkow. jest niezwykle istotne z punktu widzenia ich przydatno.ci do u.ytkowania tych materia.ow. Agnieszka Cholewa-Wojcik: Nature of functional value of plastic packaging materials. The functional value of goods makes the subject of a special interest in the science of commodities as a singled out field of knowledge. Testing of functional value of packaging materials comes down to the evaluation of parameters characteristic for technical qualities of these materials. Testing of packaging materials can be carried out in full range or can be incomplete comprising only selected parameters. Istota warto.ci u.ytkowej materia.ow opakowaniowych z tworzyw sztucznych AGNIESZKA CHOLEWA-WOJCIK UNIWERSYTET EKONOMICZNY W KRAKOWIE, KATEDRA OPAKOWALNICTWA TOWAROW OPAKOWANIE 4/2011 65 NAUKA Zakres oceny warto.ci u.ytkowej materia.ow opakowaniowych Warto.. u.ytkow. materia.ow opakowaniowych mo.na zdefiniowa. jako stopie., w jakim zbior w.a.ciwo.ci tych materia.ow spe.nia stawiane jej wymagania zwi.zane z jej u.ytkowaniem. Wymagania te rozumie si. jako potrzeb. lub oczekiwanie, ktore zosta.o ustalone, przyj.te zwyczajowo lub jest obowi.zkowe. Wymagania dotycz. zespo.u cech zwi.zanych ze zdolno.ci. materia.u opakowaniowego do zaspokojenia stwierdzonych i oczekiwanych potrzeb u.ytkownika [1]. W literaturze przedmiotu analiza zagadnie. zwi. więcej »

Końcowe odliczanie
Przygotowania do targów interpack 2011 (12-18 maja br.) mają się ku końcowi. Perspektywy dla tej największej i najważniejszej na świecie imprezy branży opakowaniowej są pomyślne. Organizator spodziewa się przybycia 2700 wystawców z około 60 krajów. Ponownie zajmą oni wszystkie 19 hal wystawowych centrum wystawienniczego w Düsseldorfie.Na powierzchni 174 tys. m2 zwiedzający targi interpack 2011 będą się mogli zapoznać z rozwiązaniami z dziedziny opakowań dla firm z sektorów żywności i napojów, wyrobów cukierniczych i piekarskich, farmaceutyków i kosmetyków, niespożywczych towarów konsumpcyjnych, dóbr przemysłowych i związanych z nimi usług oraz materiałami opakowaniowymi i ich producentami. Lwią część przestrzeni wystawienniczej - 10 więcej »

Opakowania cienkościenne jako wyraz dążenia do redukcji masy opakowań
MARIAN FELDMAN 
Opakowania cienkościenne są stosowane w wielu gałęziach przemysłu, włączając w to opakowania do produktów mleczarskich, takie jak kubki do jogurtu oraz opakowania do żółtych tłuszczów, mrożonek spożywczych, owoców i warzyw, wyrobów piekarskich, gotowych potraw, soków, zup i wyrobów mięsnych. Ostatnio są także używane w miejsce opakowań szklanych i puszek metalowych do pakowania takich produktów, jak wyroby mięsne i konserwy, co zmniejsza masę opakowania i otwiera różne możliwości w zakresie wzornictwa.John Nash, szef Działu Badań Strategicznych w firmie AMI Consulting ocenia, że ten rynek w Europie to ponad 2,5 miliona ton polimerów, przy czym największe sektory tego rynku to produkty mleczarskie i wyroby jednorazowego użytku (kubki, naczynia). Największy udział, jeśli chodzi o tworzywamają polipropylen i polistyren, za nimi jest PET i jest także trochę polichlorku winylu stosowanego do tego celu. Ze względu na recesję gospodarczą wiele firm opakowaniowych wykazało spadek dochodów, który doprowadził do restrukturyzacji.Według danych Eurostatu, sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych, napojów i wyrobów tytoniowych osiągnęła najniższy poziom w I kwartale 2009 roku i od tego czasu zaczęła wzrastać, chociaż spadek w drugim kwartale roku 2010 stanowi problem do zastanowienia się. Firma Rexam High Barrier Plastic Containers stwierdziła wzrost popytu na dania gotowe wywołany przez bogatych w gotówkę, ale mających mało czasu wolnego konsumentów w grupach rodzin, gdzie wszyscy dorośli pracują. Wybór i jakość żywności polepszyły się, dzięki czemu jest to pożywna i bezpieczna opcja dla bardzo zajętych pracą gospodarstw domowych. W dodatku wygodne, dostosowane do przechowywania w temperaturze otoczenia produkty spożywcze nie wymagają specjalnych warunków magazynowania i mogą mieć długi okres przydatności do spożycia. Ostatnio producenci wyrobów marek takich, jak zupy Campbell, Chef Boyardee, Bush’s, Tulip, Maggi, Princes, Is więcej »

Opakowania giętkie i folia aluminiowa w 2010 roku
PIOTR DOBROŁĘCKI 
Przedstawiając coroczny przegląd sytuacji w segmencie opakowań giętkich ze szczególnym uwzględnieniem produktów z udziałem folii aluminiowej powracamy do konstrukcji tekstu, jaki prezentowaliśmy w poprzednich latach. W pierwszej części przedstawimy więc największego krajowego producenta opakowań giętkich i jednocześnie jedynego producenta folii aluminiowej, czyli Grupę Kęty S.A., a konkretnie jedną z części tej Grupy, czyli spółkę Alupol Packaging S.A. W części drugiej dokonamy przeglądu w wybranych branżach, które są odbiorcami opakowań giętkich.Powód takiego układu tekstu jest dość prozaiczny, gdyż wynika z ograniczonej dostępności informacji i źródeł. Jakwielokrotnie o tympisaliśmywpoprzednich latach, spośród producentówopakowań giętkich jedynie giełdowa spółka Grupa Kęty S.A. w wystarczającej mierze udostępnia informacje o swojej działalności, na tyle obszerne, że można na tej podstawie podjąć się analizy i zaprezentować poniższy opis. Z drugiej strony można też podjąć się analizy najważniejszych tendencji na wybranych rynkach odbiorców, wykorzystując jedynie dane prezentowane publicznie - w mediach ogólnych i profesjonalnych, zarówno drukowanych, jak i elektronicznych,wtymszczególnie cenne są coraz szersze informacje dostępne na stronach internetowych. Udany rok 2010 i pomyślne perspektywy Rok ubiegły był bardzo korzystny dla Grupy Kęty S.A., największego producenta opakowań giętkich w Polsce. Z opublikowanych informacji wynikało, że w drugim kwartale sprzedaż wzrosła o kilka procent, podobnie jak też w trzecim kwartale "mimo wprowadzenia przez Kęty podwyżek cen wynikających ze wzrostu cen surowców, na przykład papieru i PET)". Dariusz Mańko, prezes Grupy, poinformował w październiku ubiegłego roku o zwiększeniu sprzedaży "do największych koncernów" oraz o rozpoczęciu współpracy "z kawową marką Nescafe i (z firmami) lodowymi, między innymi z Nestle i Manhattan". Nawiązano też współpracę z firmą McDonald. Prognozowa więcej »

Opakowanie a decyzja o zakupie
Większość konsumentów decyduje o tym, które produkty włożą do koszyka dopiero w chwili, gdy stoją przed półką sklepową. Idealne opakowanie rzuca im się w oczy, przemawia do nich, będąc jednocześnie nośnikiem perswazyjnych informacji na temat jakości produktu. Ale obojętnie, jak przyciągający i interesujący jest projekt opakowania, na pierwszy plan zawsze wysuwa się jego funkcjonalność.Lego, du.ski producent zabawek i klockow stosuje pe.n. gam. trickow, aby skusi. swoich klientow. W jego firmowych sklepach produkty s. eksponowane w trojwymiarowy, interaktywny sposob, ktory wzbudza silne emocje. Nowa technologia prezentacji zwi.ksza percepcj. klientow dzi.ki wykorzystaniu zaawansowanych technik obrazowania, ..cz.cych rzeczywiste obrazki z trojwymiarowymi, ktore s. tworzone za po.rednictwem komputera. Wej.cie do nowego, .poszerzonegoh .wiata Lego mo.liwe jest dzi.ki cyfrowemu terminalowi, wyposa.onemu w specjalne oprogramowanie. Po zdj.ciu produktu z po.ki, klient przystawia wydrukowany na opakowaniu kod kreskowy do czytnika, ktory po jego sczytaniu projektuje na monitorze wersj. 3D produktu Lego. Po obroceniu opakowania, produkt pokazuje si. na wy.wietlaczu ze wszystkich stron. Animacja jest na.o.ona na autentyczny obraz, ktory jednocze.nie transmituje zamontowana kamera. W przeciwie.stwie do wirtualnej rzeczywisto.ci, stworzony obraz nie zast.puje realnego .wiata, ale wzbogaca go o wirtualne dane. Dla firmy Lego opisywana inwestycja w punktach sprzeda.y (PoS . point of sale) ju. si. zwroci.a. Reakcja klientow mowi nam, .e ta innowacyjna koncepcja sprawdza si. bardzo dobrze, a konsumenci maj. z ni. wiele zabawy . mowi Helena Seppelfricke, ktora w Lego Central Europe odpowiada za kontakty z pras.. Du.czycy zamierzaj. rozpowszechni. now. technologi. na ca.y .wiat i wprowadzi. j. do wszystkich swoich 50 sklepow. więcej »

Podsumowanie 2010: trzy razy tak
Wraz z końcem pierwszego kwartału 2011 r. nadszedł czas pierwszych podsumowań minionego roku przez różne segmenty przemysłu opakowaniowego. W poniższym materiale zebraliśmy dla czytelników czasopisma "Opakowanie" raporty na temat ubiegłorocznych osiągnięć producentów tub, aluminiowych puszek do aerozoli oraz kubków z wieczkiem.Raport opracowany przez etma (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Tub) wskazuje, że w 2010 r. członkowie organizacji zanotowali 10-proc., rekordowy wzrost produkcji (10,5 mld sztuk). Po wyraźnym spadku w 2009 r. przemysł produkcji tub wykazuje więc oznaki odrodzenia. Produkcja tub z aluminium i laminatów wykazała satysfakcjonujący poziom wzrostu (o 9,4 proc. w każdym przypadku), podobnie jak tub z tworzyw sztucznych (11,6 proc. wzrostu). Nie odnotowano zmian w produkcji innych rodzajów tub. Udział tub aluminiowych pozostał na stałym poziomie 40 proc., podczas gdy pozostałe 60 proc. podzieliły między sobą po równo tuby z tworzyw sztucznych i laminatów. Z nieco inną dynamiką rozwijał się rynek użytkowników tub w 2010 r. Główny ubiegłoroczny odbiorca - sektor kosmetyczny - zamówił ich aż o 11,4 proc. więcej niż w 2009 r., gdy odnotował znaczący spadek zamówień (poprawa sytuacji to efekt rosnącego popytu na kosmetyki, w tym farby więcej »

Puszkowe fantazje
TOMASZ KRAWCZAK 
"Urzeczywistniamy Państwa puszkowe fantazje, starając się, aby efekt końcowy był uciechą dla oczu, lecz także by spełniał wymagania funkcjonalności" - reklamuje swoją ofertę wrocławska firma Artbox, która od blisko 20 lat zajmuje się produkcją i dystrybucją ozdobnych puszek metalowych. W trakcie targów easyFairs odwiedziłem ich stoisko i namówiłem na chwilę rozmowy Mieszka Nowaka, specjalistę ds. handlowych w tej firmie. Oto, co mi opowiedział.Funkcjonujemy na rynku od 1992 r. (w początkach działalności pod nazwą Biuro Handlowe Korona). Zaczynaliśmy od importu puszek do kawy z Włoch - kupując produkty z gotowym nadrukiem - i zaopatrywaliśmy w nie hurtownie w całej Polsce. Po kilku latach nawiązaliśmy współpracę z producentami chińskimi, którzy okazali się bezkonkurencyjni pod względem ceny (ich produkty kosztują kilkadziesiąt procent mniej niż europejskie odpowiedniki) oraz elastyczności - mogliśmy bowiem zamawiać puszki więcej »

Wiadra metalowe
STEFAN JAKOWSKI 
Ze względu na kształt, wiadra metalowe dzieli się na cylindryczne i stożkowe. Wiadra cylindryczne stosowane są najczęściej do pakowania produktów spożywczych, a do farb i lakierów stosowane są najczęściej wiadra stożkowe. Wiadra metalowe używane do pakowania materiałów niebezpiecznych spełniać powinny wymagania określone w międzynarodowych przepisach. Wymagania te dotyczą głównie szczelności opakowań i ich odporności na narażenia mechaniczne. Duże znaczenie ma sposób połączenia dna wiadra z pobocznicą. Jakość wiader metalowych zależy od rodzaju i grubości blachy, z której zostały wykonane. Produkowane obecnie wiadra metalowe zasługują na ogół na pozytywną ocenę. Są to opakowania nadające się najczęściej do wielokrotnego użycia i recyklingu. Wiadra metalowe to opakowania transportowe wykonane z blachy stalowej najczęściej ocynowanej o grubości od 0,28 do 0,38mm.Mają one na ogół pojemnośćwgranicach od 2 do 20 dm3. Ze względu na kształt wiadra te dzieli się na cylindryczne i stożkowe. Ze względu na sposób zamknięcia wyróżnić można:  wiadra cylindryczne z wiekiem zdejmowanym wciskanym do pierścienia,  wiadra cylindryczne z wiekiem zdejmowanym wciskanym w pobocznicę,  wiadra stożkowe więcej »

Wysokowydajne systemy zadruku zakrętek aluminiowych
PAWEŁ STOLIŃSKI 
Maszyny firmy MOSS służą do bezpośredniego zadruku opakowań oraz produktów o różnych kształtach i rozmiarach, wykonanych z takich materiałów, jak: tworzywa sztuczne (PE, HDPE, PP, PVC, PS) i aluminium. Rozwiązania firmy MOSS obejmują zarówn więcej »

Zapewnienie bezpieczeństwa opakowań oraz zapakowanych produktów
MAŁGORZATA LISIŃSKA-KUŚNIERZ 
W celu dostarczenia użytkownikom i konsumentom bezpiecznych opakowań oraz bezpiecznych zapakowanych produktów wszystkie podmioty gospodarcze uczestniczące w łańcuchu dostaw zobligowane są do przestrzegania wymagań prawnych związanych z bezpieczeństwem rynku. W artykule przedstawiono zagrożenia bezpieczeństwa opakowań oraz działania ukierunkowane na zapewnienie zaufania, że wymagania dotyczące bezpieczeństwa opakowań oraz zapakowanych produktów są spełnione. Opakowanie jak każdy występujący na rynku wyrób nie może stwarzać zagrożenia dla użytkownika oraz konsumenta zapakowanego produktu. Zagrożenie stanowi potencjał spowodowania szkody, który może być natury biologicznej, chemicznej lub fizycznej. Ponadto zagrożeniem bezpieczeństwa może być stan opakowania zapakowanego produktu (np. żywności) mogący powodować negatywne skutki dla zdrowia [3,8,15]. Poważne zagrożenie stanowi naruszenie wymagań bezpieczeństwa, wymagające natychmiastowych działań. Przy ocenie, czy opakowanie jako wyrób stwarza poważne zagrożenie należy uwzględniać bezpośrednie lub odsunięte w czasie skutki jego używania, w tym stopień i prawdopodobieństwo utraty zdrowia lub życia przez użytkowników lub konsumentów, stopień narażania poszczególnych kategorii konsumentów oraz możliwość prawidłowej oceny ryzyka i możliwość jego uniknięcia [19]. Ryzykiem określa się niebezpieczeństwo zaistnienia negatywnych skutków dla zdrowia oraz dotkliwość takich skutków w następstwie zagrożenia. Ocena ryzyka to proces składający się z takich etapów, jak: identyfikacja zagrożenia, charakterystyka niebezpieczeństwa, ocena ekspozycji i charakterystyki ryzyka [15]. Strukturę zagrożeń bezpieczeństwa opakowań zaprezentowano na rysunku. Zagrożenia bezpieczeństwa związane z opakowaniem i zapakowanym produktem stanowiące potencjał spowodowania szkody można określić jako pochodzące: z otoczenia, z zewnętrznej powierzchni opakowania, z wnętrza (struktury) materiału opakowaniowego, z więcej »

  • Aktualnoś›ci
  • Bestsellery
2019-10-30

VI Międzynarodowe Sympozjum Cynkownicze»

2019-10-23

W Sosnowcu o oświetleniu»

2019-10-10

ETCC2020 Kraków, 2-4 września 2020 »

2019-07-24

Nowa sonda chloru całkowitego»

2019-06-12

Współczesne technologie przeciwkorozyjne»

2019-05-20

"Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów"»

2019-05-06

Eurocorr 2019-rejestracja do 16 maja»

2019-04-24

24 kwietnia Dniem Świadomości Korozyjnej»

2019-04-03

Sesja PSK podczas "Corrosion 2019"»

2019-03-11

Nowości w zabezpieczeniach przeciwkorozyjnych»

Przekaźniki rezystancyjne

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Diagnostyka falownika i silnika elektrycznego w 5 krokach

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Sterowanie napędami rolet

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Lokalizacja przewodów i kabli

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Narzędzia do obróbki kabli i przewodów

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Zioła i przyprawy najczęstsze zagrożenia mikrobiologiczne

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2019-11)»

Związki bioaktywne w przyprawach i ich rola w dietoterapii

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2019-11)»

Opakowanie jako "znak"?

OPAKOWANIE
(2019-11)»

Ustalenie linii brzegu w trybie ustawy Prawo wodne i pomiaru sytuacyjnego linii brzegu opisanego w § 82a rozporządzenia egib

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2019-11)»

Wpływ modyfikacji chitozanu na jego strukturę i powierzchnię właściwą

GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
(2019-11)»

LISTA CZASOPISM

  • ATEST - OCHRONA PRACY
  • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
  • CHŁODNICTWO
  • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
  • DOZÓR TECHNICZNY
  • ELEKTROINSTALATOR
  • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
  • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
  • GAZETA CUKROWNICZA
  • GOSPODARKA MIĘSNA
  • GOSPODARKA WODNA
  • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
  • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
  • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
  • MATERIAŁY BUDOWLANE
  • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
  • ODZIEŻ
  • OPAKOWANIE
  • POLISH TECHNICAL REVIEW
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
  • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
  • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
  • PRZEGLĄD MECHANICZNY
  • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
  • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
  • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
  • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
  • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
  • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
  • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
  • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
  • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
  • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
  • SZKŁO I CERAMIKA
  • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
  • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
  • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH

WYSZUKIWANE FRAZY

AURA żywność ekologiczna inżynieria materiałowa konserwanty suszenie przemysł chemiczny elektronika grafen haccp logistyka cukier herbata gospodarka mięsna miód materiały budowlane gospodarka wodna transglutaminaza dodatki do żywności pszenica Żarczyński ksylitol Przegląd Elektrotechniczny chleb ryby olej lniany pieczywo amarantus olej rzepakowy Jakość atest 7 KUKURYDZA czekolada gluten GMO antyoksydanty kaizen mleko ocena ryzyka drożdże błonnik przemysl chemiczny makaron ochrona przed korozją pompy ciepła Kociołek-Balawejder przemysł spożywczy Problemy jakości żywność funkcjonalna Przegląd papierniczy wino lody przegląd mleczarski orkisz proso kawa WZBOGACANIE ŻYWNOŚCI antocyjany ekstruzja zamrażanie nanotechnologia polifenole kakao kiełki kontakt aluminium zielona herbata ANALIZA SENSORYCZNA błonnik pokarmowy sól opakowania mięso reologia ocena ryzyka zawodowego rokitnik olejki eteryczne aronia opakowania aktywne enzymy karotenoidy jęczmień masło dynia kofeina mąka czerwińska biogaz kefir liofilizacja ścieki fotowoltaika żyto jakość żywności wiadomości elektrotechniczne CELIAKIA salmonella przyprawy probiotyki piwo znakowanie
  • WYDAWNICTWO | PRENUMERATA | REKLAMA | DRUKARNIA | KOLPORTAŻ | REGULAMIN E-USŁUG
Projekt i wykonanie: Pragma Software