• LOGOWANIE
  • KOSZYK
  • KONTAKT
    • WYDAWNICTWO
    • REDAKCJE
      • ATEST - OCHRONA PRACY
      • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
      • CHŁODNICTWO
      • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
      • DOZÓR TECHNICZNY
      • ELEKTROINSTALATOR
      • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
      • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
      • GOSPODARKA MIĘSNA
      • GOSPODARKA WODNA
      • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
      • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
      • MATERIAŁY BUDOWLANE
      • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
      • OPAKOWANIE
      • PROBLEMY JAKOŚCI
      • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
      • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
      • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
      • PRZEGLĄD MECHANICZNY
      • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
      • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
      • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
      • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
      • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
      • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
      • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
      • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
      • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
      • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
      • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
      • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
      • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
    • REKLAMA
    • DRUKARNIA
    • KOLPORTAŻ
  • PRENUMERATA
  • LISTA CZASOPISM
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTROINSTALATOR
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • ODZIEŻ
    • OPAKOWANIE
    • POLISH TECHNICAL REVIEW
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
 
PORTAL INFORMACJI TECHNICZNEJ - NAJWIĘKSZA BAZA ARTYKUŁÓW TECHNICZNYCH ONLINE - AKTUALNIE 121583 PUBLIKACJE
  •   CZASOPISMA  
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • ELEKTROINSTALATOR
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • POLISH TECHNICAL REVIEW
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  •   KSIĄŻKI 
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
  •   PRENUMERATA 
  •   REKLAMA 
  •   DRUKARNIA 
  •   KOLPORTAŻ 
  •   WYDAWNICTWO
  • ATEST - OCHRONA PRACY
  • 2019-10

ATEST - OCHRONA PRACY

Miesięcznik ISSN 1230-4700, e-ISSN 1689-0051 - rok powstania: 1947
Czasopismo Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT NOT)

W uczelniach bhk obok bhp (cz. 2)


Małgorzata Majka 
W pierwszej części artykułu (ATEST 9/2019) autorka omówiła najważniejsze zmiany w przepisach dotyczących bezpieczeństwa pracy i kształcenia. W drugiej pisze o brakach i uchybieniach w polskich przepisach z zakresu bhp i ochrony przeciwpożarowej w kontekście szkół wyższych.Na kanwie nowego rozporządzenia nasuwa się szereg refleksji na temat braków i uchybień polskich przepisów z zakresu bhp i ochrony przeciwpożarowej oraz ich praktykowania. Szczególnego znaczenia nabierają one w przypadku uczelni, które zatrudniają nawet kilka tysięcy pracowników i kształcą kilkadziesiąt tysięcy osób. Badanie przyczyn pożarów i zdarzeń potencjalnie wypadkowych Zdaniem specjalistów, badanie i wyciąganie wniosków ze zdarzeń potencjalnie wypadkowych jest absolutnie kluczowym elementem prewencji wypadkowej i powinno być tak samo obligatoryjne, jak badanie wypadków przy pracy. Niestety, takiego obowiązku nie ma nawet w przypadku pożarów. Straż pożarna wskazuje jedynie na źródło ognia, natomiast nie idzie za tym dochodzenie, co było pierwotną przyczyną pojawienia się ognia i wyciąganie z tego wniosków. Przykład: W zabytkowym budynku uczelni zapalił się automat do gorących napojów stojący w korytarzu. Podjęto akcję gaśniczą, którą dokończyła straż pożarna. W międzyczasie, ze względu na zadymienie budynku, zarządzono ewakuację. Przybył właściciel automatu i go zabrał. Całe dochodzenie w uczelni ograniczyło się wyłącznie do badania przebiegu akcji wzywania straży pożarnej, gaszenia pożaru przez pracowników uczelni oraz ewakuacji. Nikomu nie przyszło do głowy zbadać, dlaczego doszło do zapalenia automatu: czy z powodu podłączenia do nieodpowiedniej instalacji elektrycznej, czy uchybień w zakresie przeglądów i konserwacji instalacji, czy może przyczyna tkwiła w samym automacie. W tym ostatnim przypadku właściciel automatu powinien zostać zobowiązany do zbadania przyczyny pożaru: czy doszło do uchybień w zakresie przeglądów i konserwacji automatu, [...]
 

  • ZAKUP JEDNORAZOWY I DOSTĘP DO WIRTUALNEJ CZYTELNI
  • PRENUMERATA PAPIEROWA

   
Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny)
Dostęp do publikacji (format pdf): 6.00 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 1h: 24.60 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 4h: 43.05 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma (format swf) - 12h: 73.80 zł
 DO KOSZYKA 
 

Prenumerata

Szanowny Kliencie!
Zamów roczną prenumeratę w wersji PLUS a uzyskasz dostęp do archiwalnych publikacji tego czasopisma.
Nie zwlekaj - skorzystaj z tysięcy publikacji o najwyższym poziomie merytorycznym.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 432.00 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 388.80 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 342.00 zł
prenumerata papierowa półroczna - 171.00 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 85.50 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »
Rekomenduj znajomym
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

INNE PUBLIKACJE W TYM ZESZYCIE

/najbardziej aktualna oferta szkoleniowa
Firmy zajmujące się szkoleniami zainteresowane zamieszczeniem swojej najbardziej aktualnej oferty prosimy o jej przesłanie pocztą elektroniczną (redakcja@atest.com.pl) lub skontaktowanie się z redakcją. Jednorazowe zamieszczenie oferty szkoleniowej i usług z zakresu bhp, prawa pracy oraz kursów zawodowych jest bezpłatne.ARKAS - Centrum BHP ul. Czerwona 55 b, 33-100 Tarnów tel.: 14 655 36 35, 606 182 710 e-mail: biuro@arkas-bhp. com www.arkas więcej »

20-22 listopada 2019 r. Zegrze koło Warszawy Hotel 500 Zapraszamy!
Organizując 12. ogólnopolską konferencję ATESTU zapraszamy Państwa do dyskusji na najważniejsze dla branży bhp tematy. Nie obiecujemy, że podamy magiczny przepis na całkowitą eliminację wypadków i chorób zawodowych. Obiecujemy natomiast, że wspólnie - korzystając z wiedzy uznanych ekspertów z różnych dziedzin - postaramy się wskazać skuteczne i praktyczne środki redukcji ryzyka zawodowego. Są one wielorakie i w różny sposób można wdrażać je w firmach, o czym przekonają się Państwo słuchając naszych wykładów i biorąc udział w dyskusjach podsumowujących wystąpienia prelegentów. Dla tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę podczas intensywnych zajęć praktycznych przygotowaliśmy cztery sesje warsztatowe, poświęcone psychologii i komunikacji w pracy służby bhp, pierwszej pomocy, promocji zdrowia w zakładach pracy, ochronie przed upadkiem z wysokości. Uwaga: warsztaty rozpoczynają się dzień przed konferencją (czyli 19 listopada), można wziąć udział tylko w jednej sesji warsztatowej. Po raz pierwszy w tym roku organizujemy "Kurs stosowania nowoczesnych śoi i innych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo pracy" (w formie gry terenowej) dla wszystkich uczestników konferencji, mający na celu zapoznanie ich z najnowszymi produktami (oferowanymi przez partnerów konferencji), które mogą być wykorzystane do poprawy warunków pracy. Podczas konferencyjnych dyskusji będziemy się zastanawiali, po co nam zarządzanie bhp i jaka jest obecnie kondycja służby bhp. Zapraszamy też do wzięcia udziału w ankiecie (www.atest.com.pl/konferencja,2019,ankieta), która ułatwi odpowiedź na pytanie, jak wygląda współpraca międzypokoleniowa w służbie bhp. Dla chętnych możliwość ukończenia szkolenia okresowego bhp dla służby bhp. Do zobaczenia w Zegrzu! Redakcja ATEST praktycznych we wszystkich obszarach zarządzania bezpieczeństwem maszyn ··Kim jest współczesny behapowiec - ambicje i trudności, kompetencje i możliwości, wynagrodzenie i formy działania - więcej »

Alkomat kontra RODO, czyli o problemach badania stanu trzeźwości pracowników w świetle przepisów o ochronie danych osobowych
Piotr Wąż 
4 maja 2019 r. wszedł w życie art. 221b k.p. wprowadzony na mocy Noweli1 dostosowującej polski system prawny do wymogów RODO2. Regulacja zawarta w § 1 tego przepisu zabrania pozyskiwania od pracowników tzw. danych wrażliwych, do których zalicza się m.in. dane o stanie zdrowia, bez uzyskania uprzedniej zgody pracownika. Zdaniem UODO, pod rządami aktualnego brzmienia art. 17 ust. 3 AlkU3, wymóg określony w art. 221b § 1 k.p. całkowicie neutralizuje możliwość samodzielnego przeprowadzania przez pracodawców wyrywkowych kontroli stanu trzeźwości pracowników.Kontrola przestrzegania obowiązku trzeźwości Pomimo że przepisy prawa pracy nie stanowią o tym wprost, niemniej jednak w orzecznictwie nie budzi wątpliwości fakt, iż na pracowniku spoczywa obowiązek zachowania trzeźwości w miejscu pracy. Jakikolwiek przejaw naruszenia tego obowiązku koliduje z wymogiem sumiennej pracy oraz poszanowania określonego przepisami zakładowymi porządku i dyscypliny pracy, co w rezultacie uzasadnia wyciągnięcie wobec pracownika stosownych konsekwencji, z rozwiązaniem umowy o pracę ze skutkiem natychmiastowym w trybie art. 52 k.p. włącznie4. Pracodawca został wyposażony w odpowiednie kompetencje pozwalające przeciwdziałać negatywnym następstwom zachowań pracowników nieprzestrzegających przedmiotowego obowiązku. W myśl art. 17 AlkU, kierownik zakładu pracy (pracodawca) oraz osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika w sytuacji, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Okoliczności stanowiące podstawę tej decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości (zob. ust. 1). Uprawnienie niedopuszczenia do pracy pracownika w opisywanej sytuacji przysługuje również organowi nadrzędnemu nad danym zakładem pracy (pracodawcą) oraz organowi uprawnionemu do przeprowadzenia kontroli zakładu pracy, np. inspektorom pracy (zob. ust. 2)5. więcej »

Bezpieczna praca w przestrzeniach zamkniętych
Grzegorz Gralewicz 
Praca w przestrzeniach zamkniętych należy do prac szczególnie niebezpiecznych i stwarza bardzo duże prawdopodobieństwo nieszczęśliwych wypadków. Zbiorniki, kanały, studnie, studzienki kanalizacyjne, praca wewnątrz urządzeń technicznych i w innych zamkniętych przestrzeniach wymaga wiedzy i doświadczenia, starannego przygotowania, a także stosowania specjalistycznego sprzętu, w celu identyfikacji zagrożeń i zapewnienia bezpiecznych warunków pracy.Każda zamknięta przestrzeń to ryzyko występowania niebezpiecznych stężeń substancji chemicznych, a także niedoboru tlenu, co stanowi poważne zagrożenia dla pracowników, z możliwością śmierci lub obrażeń. Potwierdzają to statystyki Państwowej Inspekcji Pracy. Wśród zgłoszonych wypadków, które wydarzyły się w przestrzeniach zamkniętych, ponad 60% to wypadki ze skutkiem śmiertelnym, a 10% to wypadki z ciężkimi obrażeniami ciała. Analizując wydarzenia powodujące wypadki przy pracy stwierdzono, że najliczniejszą grupę przyczyn tych wypadków stanowiły zalania, upadki, utknięcia, porażenia prądem, czyli zagrożenia fizyczne (61%). Zagrożenia występowaniem niebezpiecznych stężeń substancji chemicznych, a także niedoboru tlenu to 34%. Należy zwrócić uwagę, że 60% wszystkich wypadków dotyczyło osób, które chciały udzielić pomocy, a nie tych wchodzących do przestrzeni zamkniętej. Przestrzeń zamknięta Pod pojęciem przestrzeni zamkniętej rozumiemy każdą przestrzeń zamkniętą lub częściowo zamkniętą lub przestrzeń, gdzie ruch jest ograniczony. Wejście do takiej przestrzeni odbywa się przez włazy lub otwory o niewielkich rozmiarach lub jest w inny sposób utrudnione. Nie jest to przestrzeń przygotowana do ciągłego przebywania w niej pracowników. Każdy pracownik przed rozpoczęciem pracy w przestrzeniach zamkniętych musi mieć świadomość, na jakie ryzyko się naraża. Rodzaje zagrożeń związanych z przebywaniem w przestrzeni zamkniętej. Praca w przestrzeni zamkniętej to ryzyko: ·· utraty przy więcej »

Bhp i zarządzanie kryzysowe
Niech to będzie wielki pożar, powódź spowodowana silnymi opadami albo brak dostępu do internetu z powodu ataku hakerów - w takich okolicznościach organizacje rządowe, województwa, miasta, gminy i różne służby muszą być przygotowane do współpracy przy rozwiązywaniu problemów. Przemysł także musi mieć plany i musi być przygotowany na niepożądane zdarzenia w celu zabezpieczenia działalności. O powodzeniu akcji ratunkowych i zabezpieczających decydują dobrze działające struktury, wyszkoleni ludzie, sprzęt i nowoczesne technologie. Tematyka zarządzania i reagowania kryzysowego będzie omawiana podczas zbliżających się targów A+A w Düsseldorfie.Podczas pożaru katedry Notre Dame cała Europa wstrzymała oddech. Strażacy w ciągu 4 godzin opanowali pożar, tak, że nie dosięgnął więźby dachowej z drewna. Dzięki temu uratowali wartościowe dzieła sztuki i bogate wnętrze, chociaż doszło do zniszczeń spowodowanych temperaturą, sadzą i wodą użytą do gaszenia. - Można to było osiągnąć jedynie dzięki świetnie zorganizowanemu zarządzaniu kryzysowemu. Wielkość obiektu była sama w sobie znacznym wyzwaniem. Dodatkowo, wiedząc że zagrożone były unikatowe dobra kultury, należało wdrożyć specjalne środki ostrożności. Dzięki Bogu wejścia były zamknięte już wcześniej i nikomu nic się nie stało - mówi Raimund Bücher, szef zakładowej straży pożarnej w fabryce Henkela w Düsseldorfie. Efektywne zarządzanie kryzysowe, takie jak w Paryżu, wymaga sprawnie działającego zespołu z przejrzystą strukturą zarządzania, nowoczesnego wyposażenia i odpowiedniego zaplecza technicznego. [ 1 ] Staramy się przygotować ludzi na nadzwyczajne wypadki, choć oczyw więcej »

Głosy z Polski
Rozmowa z Tomaszem Igielskim, prezesem Zarządu Oddziału Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP w Częstochowie.Paulina Kaca: Jak scharakteryzowałby pan oddział w Częstochowie? Tomasz Igielski: Właściwie od momentu powstania oddziału w 2007 r. zainicjowano udzielanie bezpłatnych porad dla każdego zainteresowanego tematyką szeroko pojętego bezpieczeństwa pracy. I tak zostało po dziś dzień. Jesteśmy chyba jedynym oddziałem OSPSBHP w kraju, który prowadzi cotygodniowe dyżury. W większości o pomoc zwracają się nasi członkowie, którzy mają problem z jakimś zagadnieniem branżowym. Obecnie nasz oddział liczy ok. 60 członków. Są to w zdecydowanej większości czynni pracownicy sł więcej »

Jak bezpiecznie pracować w przestrzeni zamkniętej?
ATEST: Od kilku lat szkoli pan pracowników, jak bezpiecznie wykonywać pracę w przestrzeni zamkniętej, ale głównie zajmuje się pan pracą na wysokości - jaki jest związek między nimi? Damian Nowak: Prace te wbrew pozorom są bardzo podobne do siebie. Można powiedzieć, że praca na wysokości jest nieodłącznym elementem pracy w przestrzeni zamkniętej. Oczywiście nie jest to jedyny element. Przykładowo, gdy pracujemy w przestrzeni z dostępem od góry (mogą to być np. zbiorniki) do dostępu potrzebujemy drabin lub jesteśmy tam opuszczani. Techniki bezpiecznej pracy na wysokości są wtedy niezbędne, niezbędny jest także odpowiedni sprzęt. Zwykle stosujemy rozwiązania znane z pracy na wysokości: szelki bezpieczeństwa, elementy łączące z amortyzacją upadku oraz odpowiednie punkty kotwiczenia. Oczywiście sprzęt ten jest dostosowany pod kątem specyficznych potrzeb pracy w przestrzeni zamkniętej. Szelki bezpieczeństwa mają dodatkowe klamry na ramionach, które wykorzystuje się do opuszczania i wyciągania pracownika. Warto wspomnieć o urządzeniach samohamownych (czyli takich, które służą do powstrzymywania spadania) z funkcją wyciągania czy przydatnej odporności na ostre krawędzie. Zawsze w przestrzeni zamkniętej pojawia sie problem ewakuacji pracownika. W tym przypadku praktycznie najlepiej jest stosować techniki znane przy pracy na wysokości. Stosuje się je nie tylko przy dostępie od góry, ale także przy dostępie bocznym. Warto zawczasu pomyśleć, jak ewakuować nieprzytomnego pracownika, który zasłabnie, a nie jest to proste zadanie. Co to jest w ogóle ta przestrzeń zamknięta? Praca w przestrzeniach zamkniętych należy do prac szczególnie niebezpiecznych i stwarza bardzo duże prawdopodobieństwo wystąpienia wypadków. W polskich przepisach definicji należy szukać w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w rozdziale 6 "Prace szczególnie niebezpieczne", gdzie część C więcej »

Krajalnica do kotletów
Włodzimierz Łabanowski 
W cyklu "Maszyny - lista kontrolna" opublikowaliśmy dotychczas artykuł wprowadzający "Przy maszynach nikt nie pomoże" (ATEST 7/2008) oraz różne listy kontrolne, których spis czytelnicy znajdą na stronie internetowej www.atest.com.pl w zakładce "Maszyny - lista kontrolna" (ramka "Cykle tematyczne").Dane ogólne 1. Grupa maszyn: maszyny dla przemysłu spożywczego. 2. Zastosowanie: do ciągłego porcjowania z użyciem noża do świeżego, wędzonego lub mrożonego mięsa z kością lub bez kości albo podobnych produktów. 3. Budowa i zasada działania: Krajalnice do kotletów składają się z podstawy, koryta doprowadzającego z automatycznym popychaczem doprowadzającym, osłony noża, noża, urządzenia odbiorczego, towarzyszących napędów oraz - zależnie od rodzaju - wyposażenia elektrycznego, pneumatycznego lub hydraulicznego. Krajalnice do kotletów mogą być wyposażone w:··przenośnik taśmowy zasilający, usytuowany w osi wzdłużnej lub poprzecznej, -przenośnik taśmowy odbiorczy, -wózek transportowy do przewożenia noża. Sposób działania krajalnicy do kotletów jest następujący. Produkt spożywczy przeznaczony do cięcia jest podawany ręcznie lub za pomocą urządzenia załadowczego do koryta doprowadzającego. Produkt spożywczy przeznaczony do cięcia jest dosuwany pod nóż automatycznym popychaczem doprowadzającym. Odcięty kotlet spada do wózka transportowego przez zsuwnię odbiorczą lub przez koryto odbiorcze, które może być wyposażone w przenośnik taśmowy odbiorczy.il. 5. Krajalnice do kotletów - wymiary bezpieczeństwa il. 8. Łączniki ZAŁ/WYŁ z osłoną il. 6. Krajalnica do kotletów z zsuwnią odbiorczą - środki bezpieczeństwa il. 9. Krajalnica do kotletów z zsuwnią odbiorczą - strefy higieny il. 7. Krajalnica do kotletów z zsuwnią odbiorczą - odległości bezpieczeństwa il. 10. Krajalnica do kotletów z zsuwnią odbiorczą - odległości bezpieczeństwa L1 więcej »

Laboratoria akredytowane wykonujące badania środowiska pracy
Drukujemy listę laboratoriów posiadających akredytację Polskiego Centrum Akredytacji do wykonywania m.in. badań środowiska pracy. Przed paru laty zamieszczaliśmy na łamach ATESTU laboratoria mające wówczas upoważnienia i, nieliczne, akredytacje do wykonywania wspomnianych badań. Do ponownej, oczywiście zaktualizowanej, prezentacji bazy laboratoriów skłoniły nas telefony czytelników z pytaniem: gdzie można wykonać określone badania środowiska pracy? Lista jest drukowana w porządku alfabetycznym województw.18. LABOD Daria Jankowska PCA AB 1131 Data ważności certyfikatu: 13 stycznia 2022 r. Laboratorium LABOD Daria Jankowska os. Armii Krajowej 105, 61-381 Poznań tel.: 504 241 030 e‑mail: biuro@labod.pl www.labod.pl Badania środowiska pracy - pomiary stężeń w powietrzu - pyłów przemysłowych; natężenie hałasu; oświetlenie elektryczne we wnętrzach - natężenie i równomierność; w więcej »

Na bieżąco
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU‑OSHA) opublikowała wyniki drugiej części projektu "Koszty i korzyści związane z bezpieczeństwem i higieną pracy". Szacowane koszty przedstawiono dla pięciu państw członkowskich UE (Finlandii, Niemiec, Holandii, Włoch, Polski), wybranych tak, by odzwierciedlały zróżnicowane uwarunkowania geograficzne, różne charaktery gospodarki i systemy opieki zdrowotnej. Jak przekonują autorzy raportu: poprawa warunków pracy w Unii Europejski więcej »

Narażenie na substancje niebezpieczne w sektorze gospodarki odpadami (3) Lekcja 118
Słownik obejmujący terminy z dziedziny bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników, przygotowany przez autorów na podstawie tłumaczonych przez nich dyrektyw, a obecnie wybranych publikacji Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, które złożyły się na 117 lekcji "Angielskiego dla behapowców", znajduje się na www.atest.com.pl. Jest on sukcesywnie powiększany o słownictwo z kolejnych lekcji. Poniżej zamieszczamy część trzecią artykułu "Narażenie na substancje niebezpieczne w sektorze gospodarki odpadami". Ilość odpadów wytwarzanych w UE rośnie, przez co pojawiają się nowe procesy gospodarki odpadami. Pracownicy sektora gospodarki odpadami mogą być narażeni na zagrożenia biologiczne i chemiczne, takie jak różne opary, dymy, spaliny i pyły. W artykule zawarto informacje na temat bezpiecznego postępowania z groźnymi odpadami, w tym jak uniknąć biologicznych i chemicznych czynników ryzyka.Routes of entry for biological agents¹ Biological hazards are derived from micro-organisms entering the host and then propagating within the body, resulting in disease. The most common routes of entry for biological hazards are through direct contact with waste or inhalation of airborne micro-organisms and their fragments. Direct contact can involve absorption through mucous membranes (eyes, nose and mouth) or damaged, burned or areas where skin is not intact. Ingestion during eating and smoking is also possible if the hands are contaminated with waste materials. There is little data on the dose-response relationship between exposure and symptoms. The response due to a micro-organism depends on its virulence, infectivity, and the resistance of the body. Thus there may be great difficulty in determining limit values to which the health effects can be attributed. The general consensus is that exposure to high concentrations of micro-o więcej »

Nowe przepisy bhp i prawa pracy
Przegląd przepisów prawnych zamieszczonych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim w 2019 r. 111. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 12 czerwca 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ochronie przeciwpożarowej (DzU poz. 1372); data ogłoszenia 24 lipca 2019 r. 112. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 16 lipca 2019 r. w sprawie warunków bezpieczeństwa i higieny służby w trakcie realizacji szkoleń w Policji (DzU poz. 1375). Rozporządzenie weszło w życie 25 lipca 2019 r. 113. Rozp więcej »

Ochrona rąk - podstawa bezpiecznej pracy
Witold Ostrowicz 
Ludzka ręka to doskonałe narzędzie, w które wyposażyła nas natura. Działa dzięki współpracy 27 kości, 33 mięśni i 30 stawów. Ta perfekcyjna konstrukcja może wykonywać rozmaite prace, od delikatnych i precyzyjnych po zadania wymagające dużej siły. Aby ręce, w szczególności dłonie, realizowały swoje zadania skutecznie i przez długi czas, konieczna jest odpowiednia ochrona i pielęgnacja. Ponieważ ponad 40% wszystkich wypadków przy pracy wiąże się z obrażeniami kończyn górnych, jest to temat zasługujący na uwagę i obejmujący wiele zagadnień: od ochrony dłoni i przedramienia po zabiegi pielęgnacyjne skóry.Uwzględniając warunki występujące na stanowisku pracy, rodzaj materiałów i substancji, z którymi pracownik ma styczność, można w znaczący sposób ograniczyć ryzyko pojawienia się urazów i schorzeń, a więc i absencji chorobowej. Dodatkową korzyścią z przemyślanej ochrony rąk jest lepsze samopoczucie pracownika wynikające z większego komfortu pracy. Ma to bezpośrednie przełożenie na jego wydajność i zyski przedsiębiorstwa. Jak skutecznie chronić ręce? więcej »

Poradnik ochrony przeciwpożarowej (cz. 23) Parkingi i garaże dla samochodów
Krzysztof T. Kociołek 
W tej części autor omawia parkingi oraz garaże dla samochodów. Poprzednią część cyklu zamieściliśmy w ATEŚCIE 9/2019.Przepisy wymagają, aby zagospodarowując działkę budowlaną urządzić stanowiska postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również stanowiska postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę stanowisk postojowych i sposób urządzenia parkingów należy dostosować do wymagań ustalonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby stanowisk, z których korzystają osoby niepełnosprawne. Odległość stanowisk postojowych, w tym również zadaszonych, oraz otwartych garaży wielopoziomowych od: placu zabaw dla dzieci, boiska dla dzieci i młodzieży, okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi w budynku opieki zdrowotnej, w budynku oświaty i wychowania, w budynku mieszkalnym, w budynku zamieszkania zbiorowego, z wyjątkiem: hotelu, motelu, pensjonatu, domu wypoczynkowe więcej »

Praktycy o szkoleniach bhp
11 oddziałów OSPSBHP, kilkanaście ekscytujących warsztatów, ogromna dawka praktycznej wiedzy i wiele pomysłów na udoskonalenie szkoleń bhp - za nami "Regionalna wymiana doświadczeń w zakresie metod szkolenia i uatrakcyjniania szkoleń bhp".Koniec wakacji to okres, w którym problem bezpieczeństwa zawsze nabiera szczególnego znaczenia: ostatnie powroty z urlopów, zbliżający się rok szkolny, wzmożony ruch na drogach i praca w pełnych składach pracowniczych. Właśnie w dniach 30-31 sierpnia 2019 r., w Garbatce k. Radomia zorganizowaliśmy pierwsze międzyregionalne spotkanie praktyków służby bhp. Gospodarzem wydarzenia został nasz radomski oddział Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP, a w jego organizacji wzięły udział także oddziały z Kielc, Lublina, Łodzi, Łomży, Płocka, Rzeszowa, Starachowic, Tomaszowa Mazowieckiego, Warszawy oraz Warszawy Woli. Spotkanie objęte patronatem honorowym Zarządu Głównego OSPSBHP odbyło się w ramach kampanii społecznej "Moda na bezpieczeństwo", koordynowanej przez Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy.Moc bezpieczeństwa! Aby skutecznie docierać do pracownikó więcej »

Przegląd obowiązujących norm oświetleniowych
Włodzimierz Łabanowski 
Do podstawowych norm określających wymagania dla oświetlenia miejsc pracy zaliczamy: PN-EN 12464-1:2012 (wersja polska) Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 1: Miejsca pracy we wnętrzach; opublikowana 13 grudnia 2012 r., liczy 56 stron, wprowadza EN 12464-1:2011 i zastępuje PN-EN 12464-1:2011 (wersja angielska); PN-EN 12464-2:2014-05 (wersja angielska) Światło i oświetlenie. Oświetlenie miejsc pracy. Część 2: Miejsca pracy na zewnątrz; opublikowana 6 maja 2014 r., liczy 32 strony, wprowadza EN 12464-2:2014 i zastępuje PN-EN 12464-2:2008/Ap1:2009 (wersja polska), PN‑EN 12464-2:2008/ Ap2:2010 (wersja polska), PN‑EN 12464-2:2008 (wersja polska). W normie PN‑EN 12464-1:2012 określono wymagania oświetleniowe dla osób w miejscach pracy we wnętrzach, gdzie spotykają się potrzeby komfortu widzenia i wydolności wzrokowej ludzi normalnie widzących. Rozważane są wszystkie typowe zadania wzrokowe, łącznie ze sprzętem wyposażonym w monitory ekranowe. W niniejszej normie określono wymagania dla rozwiązań oświetlenia w większości miejsc pracy we wnętrzach i miejsc związanych z uwzględnieniem ilościowych i jakościowych cech oświetlenia. Dodatkowo podano zalecenia dla dobrej praktyki oświetlenia. W normie nie określono wymagań oświetleniowych uwzględniających bezpieczeństwo i zdrowie pracowników i nie przygotowano jej w zakresie wdrożenia artykułu 153 traktatu WE, chociaż wymagania oświetleniowe, jak podano w omawianej normie, zazwyczaj spełniają potrzeby bezpieczeństwa. Wymagania oświetleniowe uwzględniające bezpieczeństwo i zdrowie pracowników podczas pracy mogą być zawarte w dyrektywach opartych na artykule 153 traktatu WE, w krajowym prawodawstwie państw członkowskich wdrażających te dyrektywy lub w innym krajowym prawodawstwie więcej »

Rynek pracy elastyczny, ale nie patologiczny
Nowe formy świadczenia pracy (patrz str. 3) zadomowiły się w rozwiniętych gospodarkach i wiele (zwłaszcza młodych) osób z nich korzysta. Jeśli jest to świadoma, a nie wymuszona forma zatrudnienia, z uczciwą umową i wynagrodzeniem, to pół biedy. Gorzej gdy umowy cywilnoprawne (zwane też śmieciówkami) są zawierane w miejsce umów o pracę. Problemem tym zajęła się Rada Ochrony Pracy na posiedzeniu 28 sierpnia, a stanowisko w tej sprawie przyjęła 10 września br. W stanowisku ROP w sprawie zatrudniania na podstawie umów cywilnoprawnych przypomniano, że prawne podstawy świadczenia pracy można podzielić generalnie na dwie grupy: zatrudnienie pracownicze oparte na przepisach prawa pr więcej »

Sebastian Lewiński
Do pewnego momentu losy zawodowe Sebastiana Lewińskiego toczyły się krętymi drogami. Ukończył technikum mechaniczne, ale studiował budownictwo na Politechnice Lubelskiej. Studiując pracował w różnych firmach i zawodach, głównie były to stanowiska związane z handlem i usługami. Pod koniec 2003 r. zamieszkał w Gdańsku - mieście, które darzy specjalną estymą. Przeprowadzka z Białej Podlaskiej do dużego miasta stworzyła nowe możliwości. Początkowo pracował jako przedstawiciel handlowy importera armatury sanitarnej, po dwóch latach stwierdził jednak, że nie daje mu to satysfakcji. W kwietniu 2006 r. wstąpił do służby w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Pruszczu Gdańskim. Ze względu na wykształcenie pra więcej »

Spotkanie z astronautą
20 lipca 1969 r. Apollo 11 wylądował na Księżycu, a Neil Armstrong wypowiedział historyczne słowa: "To jest mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości". Jednak mało kto wie, że przekazane zostały dzięki przekaźnikowi S-Band marki Motorola Solutions. To firma, która dostarczyła sprzęt radiowy dla większości lotów kosmicznych.2 września 2019 r. w krakowskiej siedzibie Motorola Solutions odbyło się spotkanie z płk. Alfredem Wordenem, członkiem zespołu NASA, astronautą Apollo 15, pilotem modułu dowodzenia Endeavour oraz pierwszym człowiekiem, który wykonał spacer więcej »

Świat bez odpadów
W ostatnich latach coraz więcej mówi się o tym, że świat zmierza w niebezpiecznym kierunku - zużywamy zasoby naturalne w zastraszającym tempie, zanieczyszczamy powietrze, zaśmiecamy środowisko naturalne. Naukowcy sugerują, że to wszystko może doprowadzić do katastrofy ekologicznej. Ostatnio na cenzurowanym znalazł się plastik - tworzywo występujące niemal wszędzie. Produkuje się go w ogromnych ilościach, wykorzystuje, po czym wyrzuca. Problem w tym, że w przeciwieństwie do innyc więcej »

Technika na co dzień
Czyszczenie wydajne i ekologiczne Maszyny i urządzenia używane w zakładzie lub w warsztacie muszą być utrzymywane w czystości, by mogły efektywnie i bezpiecznie pracować. Często do ich czyszczenia używane są zwykłe szmatki, jednak lepiej stosować produkty przeznaczone specjalnie do tego celu, które są bardziej wydajne, wytrzymałe, przyjazne dla środowiska. Takimi produktami są tekstylne czyściwa wielokrotnego użytku, maty olejowe, myjki do części oferowane np. przez firmę MEWA. Zarówno czyściwa wielokrotnego użytku, jak i mata olejowa umożliwiają szybkie usuwanie oraz gromadzenie w nich zanieczyszczeń, takich jak oleje, farby, rozpuszczalniki i smary. Czyściwa wielokrotnego użytku tkane są ze specjalnych rodzajów przędzy, dzięki czemu są niezwykle chłonne - wchłaniają ciecze w ilości nawet dwa i pół raza większej niż same ważą. Mata olejo więcej »

Teksty-preteksty
▸ Wyjaśnienie Zdaniem wielu kierowców obowiązkowa jazda na światłach mijania w ciągu dnia w niczym nie poprawia bezpieczeństwa na drodze. Jak informuje "Głos Wielkopolski" nr 219/19, grupa posłów zwróciła się do ministerstwa infrastruktury z postulatem zmiany tych przepisów. Posłowie wskazali, że nie istnieją żadne wiarygodne badania dowodzące, że jazda na światłach w dzień ma wpływ na zmniejszenie liczby wypadków. W odpowiedzi sekretarz stanu ministerstwa wyjaśnił (słowo "wyjaśnił" jest tu kluczowe), co następuje: "Zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym, kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach więcej »

Termin zgłoszenia gotowości niezwłocznego podjęcia pracy
Aleksandra Lejko 
Przed uprawomocnieniem się orzeczenia pracownik nie jest jeszcze przywrócony do pracy. W tej płaszczyźnie istotne znaczenie ma więc ustalenie dnia, w którym dochodzi do uprawomocnienia się wyroku przywracającego do pracy. Pierwszym dniem, w którym pracownik może zgłosić gotowość do pracy, jest dzień następny po dniu, z upływem którego nastąpiło uprawomocnienie się wyroku i to jest pierwszy dzień biegu siedmiodniowego terminu z art. 48 § 1 k.p. Z przepisu tego wynika więc, że od tego dnia należy liczyć "w ciągu" termin 7 dni a to oznacza zupełność regulacji prawnej tego terminu (wyrok Sądu Najwyższego z 16 lutego 2017 r., II PK 368/15, OSNAPiUS 2018/4/41).Pracownik był zatrudniony u pracodawcy od 2008 r. i otrzymywał miesięczne wynagrodzenie brutto 11 000 zł. 28 kwietnia 2011 r. pracodawca rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia w trybie art. 52 § 1 pkt 1 k.p. Wyrokiem sądu z 22 czerwca 2012 r. pracownik został przywrócony do pracy na dotychczasowych warunkach zatrudnienia. Ponadto sąd orzekł o obowiązku zapłaty na rzecz pracownika kwoty 33 000 zł tytułem wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy. Pracodawca złożył wniosek o sporządzenie uzasadnienia tego orzeczenia. Odpis wyroku z uzasadnieniem doręczono pracodawcy 29 sierpnia 2012 r. Zarządzeniem z 21 września 2012 r. stwierdzono, że wyrok uprawomocnił się 12 września 2012 r. Natomiast 20 września 2012 r. pełnomocnik procesowy pracownika otrzymał z sądu informację o sporządzeniu uzasadnienia wyroku sądu pierwszej instancji i jego doręczeniu pracodawcy. O tej okoliczności pełnomocnik niezwłocznie powiadomił pracownika około godz. 15.30. Tego samego dnia o godz. 16.00 pracownik wysłał pracodawcy maila, w którym oznajmił, że zgłasza swoją gotowość do podjęcia pracy. 21 września 2012 r. około godz. 8.00 pracownik przybył do biura pracodawcy. Przez 30 minut bezskutecznie oczekiwał w holu głównym na przybycie któregoś z przełożonych dyrektorów, p więcej »

Upadek do szybu windy
Andrzej Nowak 
Doświadczony ślusarz-mechanik chciał przewieźć wózek narzędziowy z parteru na pierwsze piętro hali przy użyciu dźwigu osobowo-towarowego. Po otwarciu windy zaczął wprowadzać wózek i razem z nim wpadł do szybu windy, ponieważ za drzwiami nie było kabiny. Doznał poważnych obrażeń ciała.Do analizowanego wypadku przy pracy doszło w średniej wielkości zakładzie (zatrudnienie ok. 150 osób) z branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Poszkodowany został doświadczony ślusarz‑mechanik o ponad czterdziestoletnim stażu pracy w tej firmie. Okoliczności Wypadek wydarzył się podczas podjętej przez pracownika próby przewiezienia wózka narzędziowego z poziomu "0" na poziom "1" przy użyciu dźwigu osobowo‑towarowego (windy). Mężczyzna otworzył drzwi dźwigu, zaczął wprowadzać wózek narzędziowy i razem z nim wpadł do szybu windy. Okazało się, że za drzwiami nie było kabiny! Był to przystanek dźwigu n więcej »

Uratują nas młodzi?
Robert Kozela 
Uratują nas młodzi - takie stwierdzenie padło na jednym ze szkoleń bhp dla kadry kierowniczej. Menadżer po czterdziestce uściślił o co mu chodzi: uratują nas przed wypaleniem zawodowym, kłopotami z życiem rodzinnym, rozpadającym się kręgosłupem i codziennym siedzeniem w pracy do 20.00. Najmłodsi pracownicy zatrudniani w różnych firmach mówią, że pracują po to, aby żyć, a nie żyją po to, by pracować. I wcielają swoje zasady w życie: wychodzą z pracy po ośmiu godzinach, nie odbierają wieczorem telefonów od szefów, nie odpisują w nocy na e‑maile. Jeśli kierownikom nie udaje się narzucić im swojego dotychczasowego stylu pracy (siedzenie po g więcej »

Z prasy fachowej
Bezpieczeństwo Pracy nr 8/2019 Andrzej Pawlak Oświetlenie pomieszczeń biurowych z komputerami Praca biurowa polega przede wszystkim na wykonywaniu czynności związanych z obsługą komputera czy laptopa, w których bardzo istotną rolę odgrywa narząd wzroku. Pracownicy spędzają obecnie w pomieszczeniach biurowych osiem i więcej godzin dziennie. W związku z tym oświetlenie pomieszczeń, w których znajdują się komputery, powinno zapewnić wykonywanie typowych prac biurowych w sposób efektywny. (…) Aby praca wzrokowa była optymalna, stanowisko pracy oraz pomieszczenie, w którym się ono znajduje, muszą być tak oświetlone, aby występowała wygoda widzenia. Pojawia się ona w więcej »

Zobacz, pomyśl, odpowiedz!
Fotografia przedstawia: 1. Ładowarkę mobilną zasilaną energią słoneczną 2. Saszetkę zamykaną na rzepy 3. Ortezę 1. Czy panele fotowoltaiczne przekształcają światło w energię elektryczną? a) tak b) nie 2. Czy na więcej »

  • Aktualnoś›ci
  • Bestsellery
2019-12-03

Słabo z technologiami cyfrowymi»

2019-11-22

EKOTECH w trosce o środowisko»

2019-11-12

Dla pracowników ubojni i masarni»

2019-11-08

"LAUR INNOWACYJNOŚCI 2019" IX edycja»

2019-11-08

Kiermasz Hendmejdów w Katowicach»

2019-11-07

Specjalista bhp jako trener»

2019-11-06

BHP zgodny z normą PN-ISO 45001: 2018»

2019-11-06

Mniej jaj z chowu klatkowego»

2019-11-05

Kurs CalligraphyHealthSystem»

2019-11-04

Potrzebni lekarze i pielęgniarki»

Przekładniki prądowe niskiego napięcia

ELEKTROINSTALATOR
(2019-8)»

Badanie bezpieczeństwa urządzeń elektrycznych

ELEKTROINSTALATOR
(2019-8)»

Aktualne zagrożenia mikrobiologiczne Listeria monocytogenes

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2019-10)»

Linia brzegu w pracach geodezyjnych - stosowanie § 82a w geodezyjnych opracowaniach jednostkowych i w procedurze modernizacji ewidencji gruntów i budynków

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2019-10)»

Jeszcze raz o granicach nieruchomości

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2019-10)»

Ustalenie linii brzegu w trybie ustawy Prawo wodne i pomiaru sytuacyjnego linii brzegu opisanego w § 82a rozporządzenia egib

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2019-11)»

Diagnostyka falownika i silnika elektrycznego w 5 krokach

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Multimetr cęgowy małych prądów AC/DC CENTER 262

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Narzędzia do obróbki kabli i przewodów

ELEKTROINSTALATOR
(2019-9)»

Zanim zjedziesz na nartach ze stoku, najpierw musisz na niego bezpiecznie wjechac. Kolejki linowe pod lupa dozoru technicznego

DOZÓR TECHNICZNY
(2019-5)»

LISTA CZASOPISM

  • ATEST - OCHRONA PRACY
  • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
  • CHŁODNICTWO
  • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
  • DOZÓR TECHNICZNY
  • ELEKTROINSTALATOR
  • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
  • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
  • GAZETA CUKROWNICZA
  • GOSPODARKA MIĘSNA
  • GOSPODARKA WODNA
  • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
  • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
  • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
  • MATERIAŁY BUDOWLANE
  • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
  • ODZIEŻ
  • OPAKOWANIE
  • POLISH TECHNICAL REVIEW
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
  • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
  • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
  • PRZEGLĄD MECHANICZNY
  • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
  • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
  • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
  • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
  • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
  • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
  • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
  • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
  • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
  • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
  • SZKŁO I CERAMIKA
  • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
  • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
  • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH

WYSZUKIWANE FRAZY

AURA żywność ekologiczna inżynieria materiałowa konserwanty suszenie przemysł chemiczny elektronika grafen haccp logistyka cukier herbata gospodarka mięsna miód materiały budowlane gospodarka wodna transglutaminaza dodatki do żywności pszenica Żarczyński ksylitol Przegląd Elektrotechniczny chleb ryby olej lniany pieczywo amarantus olej rzepakowy Jakość atest 7 KUKURYDZA czekolada gluten GMO antyoksydanty kaizen mleko ocena ryzyka drożdże błonnik przemysl chemiczny makaron ochrona przed korozją pompy ciepła Kociołek-Balawejder przemysł spożywczy Problemy jakości żywność funkcjonalna Przegląd papierniczy wino lody przegląd mleczarski orkisz proso kawa WZBOGACANIE ŻYWNOŚCI antocyjany ekstruzja zamrażanie nanotechnologia polifenole kakao kiełki kontakt aluminium zielona herbata ANALIZA SENSORYCZNA błonnik pokarmowy sól opakowania mięso reologia ocena ryzyka zawodowego rokitnik olejki eteryczne aronia opakowania aktywne enzymy karotenoidy jęczmień masło dynia kofeina mąka czerwińska biogaz kefir liofilizacja ścieki fotowoltaika żyto jakość żywności wiadomości elektrotechniczne CELIAKIA salmonella przyprawy probiotyki piwo znakowanie
  • WYDAWNICTWO | PRENUMERATA | REKLAMA | DRUKARNIA | KOLPORTAŻ | REGULAMIN E-USŁUG
Projekt i wykonanie: Pragma Software