W artykule przedstawiono wyniki badania wpływu wiedzy i informacji o produktach na wybory konsumentów różniących się płcią i wykształceniem. W latach 2016/2017 przeprowadzono badania ankietowego na próbie 328 osób. Wśród ankietowanych były kobiety i mężczyźni z wykształceniem średnim i wyższym. W badaniu pytano respondentów o częstość zapoznawania się z informacjami umieszczanymi na opakowaniu. Badania wykazały, że duża część konsumentów robi to rzadko lub nigdy. Z odpowiedzi na pytania wynika, że zainteresowanie informacjami o produktach wśród obu płci jest podobne, a konsumenci z wykształceniem wyższym wykazują większe zainteresowanie nimi niż konsumenci z wykształceniem średnim. Zainteresowania wartością energetyczną jest małe wśród konsumentów z obu grup.
Słowa kluczowe: żywność i żywienie, jakość i bezpieczeństwo żywności
Abstract
The article presents the results of the impact study of knowledge and product information on consumer choices of different gender and education. In the years 2016/2017, a survey was conducted on a sample of 328 people. Among the respondents there were women and men with secondary and higher education. The survey asked respondents about the frequency of reading the information on the packaging. Research has shown that a large proportion of consumers do it rarely or never. Answers to the questions show that the interest in product information among both sexes is similar and consumers with higher education show a greater interest in them than consumers with secondary education. Interest in energy is low among consumers in both groups.
Keywords: food and nourishment, quality and safety of food
Wprowadzenie Obowiązujące w krajach UE prawo żywnościowe ma na celu ochronę konsumenta przed żywnością niebezpieczną dla jego zdrowia. Nie obejmuje ono zachowań konsumentów związanych z produkcją żywności na swoje potrzeby, zbieractwem runa leśnego oraz przygotowywaniem i spożywaniem posiłków w domu. Produkcją na potrzeby własne i zbieractwem zajmuje się bardzo niewielu konsumentów, natomiast wszyscy przygotowują posiłki przyrządzane z produktów spożywczych zakupionych w placówkach handlowych. Konsument kupuje więc produkty bezpieczne (w zakresie ustalonym przez prawo), ale spożywa je w zestawach i ilościach ustalanych przez siebie. Jest to często przyczyną występowania chorób cywilizacyjnych (otyłości, chorób układu krążenia, cukrzycy typu drugiego, nowotworów, alergii pokarmowych itp.). Sposób odżywiania konsumenta zależy od wielu czynników, z których najważniejszymi są: informacja o składzie i własnościach kupowanych artykułów spożywczych i jego wiedza o żywności i żywieniu. Informację o składzie produktu i jego własnościach umieszcza producent na opakowaniu. Powinna ona spełniać wszystkie wymagania prawne. Nazwa produktu w połączeniu z grafiką nie powinna wprowadzać w błąd co do jego własności [7]. Oczekiwania konsumentów w stosunku do jakości produktów spożywczych oraz determinanty ich wyborów były przedmiotem licznych badań. W 2008 roku Mariola Grzybowska-Brzezińska [5] przeprowadziła badania ankietowe na próbie 600 SŁOWA KLUCZOWE STRESZCZENIE żywność i żywienie, jakość i bezpieczeństwo żywności W artykule przedstawiono wyniki badania wpływu wiedzy i informacji o produktach na wybory konsumentów różniących się płcią i wykształceniem. W latach 2016/2017 przeprowadzono badania ankietowego na próbie 328 osób. Wśród ankietowanych były kobiety i mężczyźni z wykształceniem średnim i wyższym. W badaniu pytano respondentów o częstość zapoznawania się z informacjami umieszczanymi na opakowaniu. Badania wykazały, że du [...]


Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny) | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność elektroniczna) - tylko 6,00 zł
(płacisz 45% mniej niż przy płatności SMS) |
|
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 1h tylko 24.60 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 4h tylko 43.05 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 12h tylko 73.80 zł | |
Metoda płatności: SMS Premium | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność SMS'em) - 11,07 zł brutto (9,00 zł + VAT) | |
Prenumerata
Bibliografia
[1] Białek-Dratwa Agnieszka i inni. 2012. "Kampanie społeczne
przykładem sposobu propagowania zasad zdrowego żywienia".
ProblHigEpidemiol 93(2): 414-419.
[2] Błońska Aleksandra i inni. 2014. "Ocena zwyczajów żywieniowych
oraz stanu odżywienia dzieci ze szkól podstawowych
w mieście i na wsi". Żywienie człowieka i metabolizm
XLI (3): 143-153.
[3] Dz. U. 2015. poz. 256. "Rozporządzenie Ministra Zdrowia
z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych
przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży
w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie
muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach
żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach".
[4] European Commission. “Preliminary Annual Report 2015".
RASFF - Rapid Alert System for Food and Feed.
[5] Grzybowska-Brzezińska Mariola. 2010. "Marketingowe
aspekty jakości produktów spożywczych". Marketing
i Rynek 3: 26-31.
[6] Harton Anna i inni. 2015.W "Nawyki żywieniowe sprzyjające
otyłości prostej u dzieci w wieku przedszkolnym
- badanie pilotażowe". W "Znaczenie racjonalnego żywienia
w edukacji zdrowotnej", red. Agata Wolska-Adamczyk,
107-116. Rzeszów: WSIiZ.
[7] Iwaszczuk Natalia, Marta Szyba. 2016. "Rzetelna informacja
o produktach głównym elementem polityki społecznej
odpowiedzialności przedsiębiorstwa łańcucha żywnościowego".
Problemy Jakości 9: 20-27.
[8] Jóźwiak Janina, Jarosław Podgórski. 2012. "Statystyka od
podstaw". Warszawa: PWE.
[9] Kucharska Alicja i inni. 2017. "Zwyczaje związane z zakupami
w sklepikach szkolnych oraz opinie uczniów na
temat zmian w ich asortymencie po wprowadzeniu rozporządzenia
Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 roku
dotyczącego żywienia w placówkach oświatowych", KNUV
2(55): 275-285.
[10] Kułaga Zbigniew, Katarzyna Barwicka. 2008. "Reklama środowiskiem
dziecka - przegląd badań i danych dotyczących
wpływu reklamy na zdrowie dziecka", ProblHigEpidemiol
89(1): 120-127.
[11] Krasnowska Grażyna, Anna M. Salejda. 2011. "Ocena
wiedzy konsumentów na temat znakowania żywności",
ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość 1(74): 173-189.
[12] Mazur Artur, Diana Wolańska. 2011. "Ocena wpływu edukacji
żywieniowej na poziom wiedzy żywieniowej u dzieci
w wieku szkolnym". Żywienie człowieka i metabolizm
XXXIII(3): 195-201.
[13] Mazur Artur i inni. 2006. "Rola reklam i mediów w powstawaniu
otyłości u dzieci i młodzieży". Endokrynologia,
Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2(1):18-21.
[14] "Porozumienie nadawców telewizyjnych w sprawie zasad
rozpowszechniania Reklam i Wskazań sponsorskich dotyczących
artykułów spożywczych lub napojów zawierających
składniki, których obecność w nadmiernych ilościach
w codziennej diecie jest niewskazana’, 29 październik 2014,
Warszawa.
[15] "Stan sanitarny kraju w roku 2014". Raport Państwowej
Inspekcji Sanitarnej.
[16] "Stan sanitarny kraju w roku 2015". Raport Państwowej
Inspekcji Sanitarnej.
[17] Wolańska Diana. 2011. "Ocena wpływu edukacji żywieniowej
na poziom wiedzy żywieniowej u dzieci w wieku szkolnym".
Żywienie człowieka i metabolizm 3(38): 195-201.
[18] http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-zywienia
(dostęp 12.04.2016).