W artykule przestawiono modułową strukturę maszyny malującej, umożliwiającej malowanie obrazów za pomocą zestawu pędzli w sposób zbliżony do klasycznych technik malarskich, stosowanych przez artystów plastyków. Zadaniem robota jest malowanie obrazów na podstawie kopii oryginału, utrwalonej w formie cyfrowej w pliku grafi cznym. Malowanie jest wykonywane przy użyciu farb olejnych lub akrylowych na płaskiej powierzchni (płótno, terakota, glazura, tapeta, papier). Dzięki opracowanym algorytmom oraz złożonej strukturze kinematycznej robot ma możliwość poruszania pędzlem w sposób imitujący ruchy ręki ludzkiej (różne w zależności od zadanego efektu czy stylu tworzonej grafi ki), a także dobierania i mieszania farby w celu uzyskania dowolnej barwy. Robot umożliwia automatyczną reprodukcję obrazów i grafi k na płótnie w sposób imitujący pracę żywego artysty – kopisty.
Słowa kluczowe: robot, malowanie, pędzel, kopia
Abstract
The article presents a modular structure of a painting machine that allows the painting of images using a set of brushes in a manner similar to classical painting techniques used by visual artists. The robot's task is to paint images based on a copy of the original recorded in a digital form in a graphic fi le. Painting is done using oil or acrylic paints on a fl at surface (canvas, terracotta, tiles, wallpaper, paper). Thanks to developed algorithms and a complex kinematic structure, the robot has the ability to move the brush in a way that imitates human hand movements, which are different depending on the given effect or style of created graphics, as well as selecting and mixing paint to obtain any colour. The robot enables the automatic reproduction of paintings and graphics on canvas imitating the work of a live artist – a copyist.
Keywords: robot, painting, brush, copy
Wstęp Kopiowanie obrazów znanych mistrzów stanowi stale rozwijający się sektor rynku sztuki. W przypadku kopii dzieł malarskich rozróżnia się reprodukcje i imitacje. Reprodukcje to kopie mechaniczne, powstałe za pomocą technik fotochemicznych bez zachowania materiałów oryginału. W przypadku imitacji celem jest naśladowanie oryginału dzięki zestawieniu podobnej grupy cech środkami technicznymi imitującymi oryginalne. Wzrost zamożności społeczeństwa sprawia, że rynek imitacji znanych obrazów, wykonywanych technikami malarskimi, stanowi szczególnie atrakcyjny fi nansowo obszar działalności biznesowej. Wraz ze wzrostem dobrobytu pojawia się potrzeba ozdobienia własnego domu, hotelu, galerii handlowych oraz biur malarskimi dziełami sztuki lub ich imitacjami. Kopiowanie w celu imitacji obrazów na masową skalę rozwinęło się w południowych Chinach. W Dafen, najbardziej znanej "wiosce malarskiej", wytwarzanych jest rocznie pięć milionów obrazów, z których większość to kopie znanych arcydzieł. Dzienna norma kopisty to dwa do trzech obrazów, ale najszybsi kopiści w zależności od jakości i rozmiarów kopii malują nawet do czterdziestu obrazów dziennie. W Dafen powstaje około 60% światowej podaży tanich imitacji. Roczne obroty wioski sięgają ok. 37 mln euro. Jest to efekt pracy 8-10 tys. rzemieślników, zatrudnionych w 75 wielkich manufakturach malarskich [9]. Najbardziej zaawansowane pracownie wprowadzają taśmowy sposób tworzenia obrazów, gdzie każdy z artystów odpowiada tylko za jeden fragment (drzewo, chmura, zwierzę itp.). W innych manufakturach każdy zatrudniony odpowiedzialny jest za wybrany kolor (rys. 1). Tym samym ruchem nakłada swoją porcję farby na płótno, po czym przekazuje niedokończony obraz następnemu malarzowi [10]. Wykonanie dobrej kopii Rembrandta przez jednego artystę trwa dziesięć dni i kosztuje 80 euro. Najczęściej kopiowana Mona Lisa jest wyceniana na 14 euro. Kopia "Słoneczników" Van Gogha, wykonana przez artys [...]
Prenumerata
Bibliografia
[1] Aguilar C., H. Lipson. 2008. “A robotic system for interpreting
images into painted artwork". 11th Generative
Art Conference, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/
download?doi=10.1.1.531.8792&rep=rep1&type=pdf,
dostęp 22.10.2018.
[2] Fenghui Y., S. Guifeng, Y. Jianqiang. 2004. “Extracting
the trajectory of writing brush in Chinese character
calligraphy". Engineering Applications of Artifi cial
Intelligence Volume 17, Issue 6: 631-644.
[3] Kudoha S. et. al. 2009. “Painting robot with multi-fi ngered
hands and stereo vision". Robotics and Autonomous
Systems,Volume 57, Issue 3: 279-288.
[4] Moura L. 2018. “A New Kind of Art: The Robotic Action
Painter", http://generativeart.com/on/cic/papers-
GA2007/16.pdf, dostęp 22.10.2018.
[5] Myoo S. 2016. "Twórcze roboty". Przegląd Filozofi czny
- Nowa Seria, 2 (98): 115-126.
[6] Tresset P., F. Leymarie. 2013. “Portrait drawing by
Paul the robot". Computers & Graphics, Volume 37,
Issue 5: 348-363.
[7] Yao F., G. Shao. 2005. “Painting Brush Control Techniques
in Chinese Painting Robot". IEEE International
Workshop on Robots and Human Interactive Communication,
462-467, https://pdfs.semanticscholar.
org/b8af/8636d0fdfa34f9edf36c83043f29107f2f33.
pdf, dostęp 22.10.2018.
[8] Zbrowski A. 2016. "Metodyka badań prototypów
i jednostkowych urządzeń technicznych". Radom:
Wydawnictwo Naukowe ITeE - PIB.
[9] natemat.pl/80325,chinskie-fabryki-dziel-sztuki, dostęp
22.10.2018.
[10] https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/
243682,1,w-chinach-kopiuja-na-potege.read, dostęp
22.10.2018.
[11] http://rynekisztuka.pl/2014/02/07/sztuka-made-inchina/,
dostęp 22.10.2018.
[12] https://rctom.hbs.org/submission/dafen-village-factory-
of-fi ne-art/, dostęp 22.10.2018.
[13] https://iamyouasheisme.wordpress.com/2009/08/14/
balzac-pre-benjamin/, dostęp 22.10.2018.
[14] https://blog.dupontregistry.com/news/audis-newpaint-
shop-efficient-sustainable-operated-robots/,
dostęp 22.10.2018.
[15] http://www.cmarobot.it/dyn_img/pdf/000018.pdf,
dostęp 22.10.2018.
[16] https://www.theguardian.com/artanddesign/2016/
apr/19/robot-art-competition-e-david-cloudpainterbitpaintr,
dostęp 22.10.2018.
[17] https://www.technologyreview.com/s/600762/robotart-
raises-questions-about-human-creativity/, dostęp
22.10.2018.
[18] https://bengrosser.com/projects/interactive-robotic-painting-
machine/overhead-view/, dostęp 22.10.2018.
[19] http://siamagazin.com/meet-the-man-teaching-robotartists-
to-paint-like-humans/, dostęp 22.10.2018.
[20] https://www.digitalartsonline.co.uk/features/illustration/
this-robot-thinks-it-can-paint-it-can/, dostęp
22.10.2018.