W artykule przedstawiono analizę i ocenę wpływu planowanej modernizacji Toru Wodnego na warunki hydrodynamiczne, występujące w sieci rzecznej dolnej Odry zarówno w Torze Wodnym, jak i na całym analizowanym obszarze od Gozdowic do Trzebieży. Wielowariantowe obliczenia ruchu wód dla wybranych warunków hydrologicznych w dwóch scenariuszach (przy aktualnej batymetrii Toru Wodnego oraz po jej zmianie wskutek planowanej modernizacji) zostały wykonane za pomocą modelu RiNFlow. Dane sondażowe do aktualizacji przekrojów poprzecznych odcinków Toru Wodnego uzyskano od Urzędu Morskiego w Szczecinie, natomiast informacje o zakresie i parametrach planowanej modernizacji Toru Wodnego pochodziły z udostępnionego programu funkcjonalno- użytkowego dla tego przedsięwzięcia. Artykuł zawiera analizę porównawczą wyników obliczeń zrealizowanych scenariuszy i wariantów symulacyjnych, a także analizę prognozowanych zmian w zakresie kierunku, natężenia i prędkości przepływu dla wybranych odcinków sieci rzecznej dolnej Odry w rejonie portu Szczecin. Na zakończenie przedstawiono wnioski ogólne wynikające z przeprowadzonych symulacji, dotyczące wpływu planowanej modernizacji Toru Wodnego na hydrodynamikę sieci rzecznej dolnej Odry.
Abstract
The article presents an analysis and an assessment of impact of the planned modernisation of the Fairway on hydrodynamic conditions in the Lower Oder River network in the Fairway, as well as in the entire analysed area from Gozdowice to Trzebież. Multi-variant calculations of water movements for the selected hydrological conditions in two scenarios (with the current bathymetry of the Fairway and after its modification resulting from the planned modernisation) were carried out using the RiNFlow model. The survey data for updating transverse cross-sections of the Fairway sections were acquired from the Maritime Authority in Szczecin, and the information on the scope and parameters of the planned Fairway modernisation originate from the shared project’s functional and utility programme. The article presents a comparative analysis of the results of calculations of the implemented scenarios and simulation variants, as well as analysis of the forecast changes in the scope of the flow direction, intensity and speed in selected sections of the Lower Oder River network in the Szczecin Harbour area. Finally, the article presents general conclusions resulting from the performed simulations, regarding the impact of the planned modernisation of the Fairway on the Lower Oder River network hydrodynamics.
P lanowana modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin budzi pytania o wpływ zmiany jego głębokości i szerokości na istniejące warunki hydrodynamiczne całego obszaru ujścia Odry. Dla znalezienia odpowiedzi na te pytania wykorzystany został autorski model sieci rzecznej RiNflow. Charakterystykę modelu RiNFlow, możliwości wykorzystania dla sieci rzecznej dolnej Odry i jego adaptację do wymagań, związanych z problemem zmiany batymetrii części sieci, stanowiącej jednocześnie Tor Wodny, zaprezentowano w pracy ("GW" nr 7/2017). W tym artykule przedstawiono zastosowanie modelu RiNFlow do oceny wpływu modernizacji Toru Wodnego na warunki hydrodynamiczne, występujące w sieci rzecznej dolnej Odry zarówno w Torze Wodnym, jak i na całym analizowanym obszarze od Gozdowic do Trzebieży. Za pomocą modelu RiNFlow wykonano wielowariantowe obliczenia obejmujące symulacje ruchu wód dla wybranych warunków hydrologicznych w dwóch scenariuszach: przy aktualnej batymetrii Toru Wodnego oraz po jej zmianie wskutek planowanej modernizacji. Dane sondażowe do aktualizacji przekrojów poprzecznych odcinków Toru Wodnego uzyskano od Urzędu Morskiego w Szczecinie w ramach wykonywanego na jego zlecenie opracowania [3]. Informacje dotyczące zakresu i parametrów planowanej modernizacji Toru Wodnego, będące podstawą budowy alternatywnej bazy danych batymetrycznych zawierającej zmienione odcinki Toru Wodnego, pochodziły z udostępnionego programu funkcjonalno- użytkowego dla tej inwestycji [7]. Autorzy otrzymali zgodę dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie na wykorzystanie tych materiałów w zakresie prezentowanego artykułu. SCENARIUSZE I WARIANTY SYMULACYJNE Model RiNFlow został wykorzystany do symulacji dwóch podstawowych scenariuszy ruchu wody w sieci rzecznej dolnej Odry - najpierw dla sieci rzecznej o batymetrii istniejącej w modelu, zaktualizowanej dostępnymi sondażami batymetrycznymi [2] jedynie wzdłuż odcinków Toru Wodnego (batymetri [...]


Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny) | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność elektroniczna) - tylko 6,00 zł
(płacisz 45% mniej niż przy płatności SMS) |
|
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 1h tylko 24.60 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 4h tylko 43.05 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 12h tylko 73.80 zł | |
Metoda płatności: SMS Premium | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność SMS'em) - 11,07 zł brutto (9,00 zł + VAT) | |
Prenumerata
Bibliografia
[1] Dane sondażowe. 2016. Urząd Morski w Szczecinie,
lipiec 2016.
[2] Ewertowski R. Model RiNFlow (materiały niepublikowane).
[3] Ewertowski R., D. Dybkowska-Stefek. 2016. Oddziaływanie
przedsięwzięcia "Modernizacja toru
wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości
12,5 m" na hydrologię jednolitych części wód
powierzchniowych (JCWP) odcinka Dolnej Odry.
Opinia wykonana na zlecenie Urzędu Morskiego
w Szczecinie, HYDROLOG Dorota Dybkowska-
-Stefek, wrzesień 2016.
[4] Dybkowska-Stefek D., M. Pluta. 2001. Warunki
hydrologiczne i hydrodynamiczne dolnej Odry.
w: Program zrównoważonego rozwoju i wykorzystania
Odry. Prace Instytutu Morskiego Nr
742, Gdańsk - Szczecin.
[5] Mapa Podziału Hydrograficznego Polski, wykonana
przez Zakład Hydrografii i Morfologii Koryt
Rzecznych Instytutu Meteorologii i Gospodarki
Wodnej na zamówienie Ministra Środowiska
i sfinansowana ze środków Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
źródło: www.kzgw.gov.pl.
[6] Mapy topograficzne w skali 1:100 000 arkusze:
81.06.3, 81.06.1, 81.06.4, 81.11.1, 81.11.2. Wojewódzki
Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej
i Kartograficznej w Szczecinie. Licencja nr BG
-II.7522.1.143.2015.TM-32-CL1.
[7] Program funkcjonalno-użytkowy dla inwestycji
pn.: "Modernizacja toru wodnego Świnoujście
- Szczecin do głębokości 12,5 m". 2015. Urząd
Morski w Szczecinie, Szczecin, grudzień 2015.