• LOGOWANIE
  • KOSZYK
  • KONTAKT
    • WYDAWNICTWO
    • REDAKCJE
      • ATEST - OCHRONA PRACY
      • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
      • CHŁODNICTWO
      • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
      • DOZÓR TECHNICZNY
      • ELEKTROINSTALATOR
      • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
      • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
      • GOSPODARKA MIĘSNA
      • GOSPODARKA WODNA
      • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
      • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
      • MATERIAŁY BUDOWLANE
      • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
      • OPAKOWANIE
      • PROBLEMY JAKOŚCI
      • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
      • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
      • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
      • PRZEGLĄD MECHANICZNY
      • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
      • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
      • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
      • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
      • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
      • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
      • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
      • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
      • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
      • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
      • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
      • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
      • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
    • REKLAMA
    • DRUKARNIA
    • KOLPORTAŻ
  • PRENUMERATA
  • LISTA CZASOPISM
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTROINSTALATOR
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
 
PORTAL INFORMACJI TECHNICZNEJ - NAJWIĘKSZA BAZA ARTYKUŁÓW TECHNICZNYCH ONLINE - AKTUALNIE 116514 PUBLIKACJE
  •   CZASOPISMA  
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • ELEKTROINSTALATOR
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  •   KSIĄŻKI 
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
  •   PRENUMERATA 
  •   REKLAMA 
  •   DRUKARNIA 
  •   KOLPORTAŻ 
  •   WYDAWNICTWO
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • 2018-5

PROBLEMY JAKOŚCI

Miesięcznik ISSN 0137-8651 e-ISSN 2449-9862 - rok powstania: 1968
Czasopismo Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT NOT)

Standaryzacja systemów zarządzania zgodnością (compliance): Norma ISO 19600
(ang. Standardization of Compliance Management Systems: ISO 19600 Standard)

DOI:10.15199/48.2018.5.2
Agnieszka BARCIK 
Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie roli i znaczenia systemu zarządzania zgodnością (Compliance Management System; CMS) w organizacji, w kontekście jego standaryzacji. W opracowaniu zaprezentowano model systemu zarządzania zgodnością według ISO 19600. Wskazano także główne wnioski wynikające ze zrealizowanego w 2017 roku pierwszego w Polsce badania stanu compliance i systemów zarządzania zgodnością w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w Polsce. W artykule wykazano uniwersalny i innowacyjny charakter standaryzacji ISO 19600, dzięki któremu przedsiębiorstwa mają szanse efektywnie kształtować indywidualnie dopasowane do swoich potrzeb systemy zarządzania zgodnością. Wykorzystane metody badawcze w postaci metody analizy literatury i dokumentów oraz metody studium przypadku umożliwiły wielopłaszczyznowe podejście do analizowanego tematu, pozwalając wykazać aktualność problematyki i istotne znaczenie z punktu widzenia wymagań obrotu gospodarczego. The aim of the article is to present the role and importance of Compliance Management System (CMS) in an organization in the context of its standardization. The study presents the model of the compliance management system according to ISO 19600. The main conclusions resulting from the first compliance survey in Poland as well as the compliance management systems implemented in enterprises operating in Poland in 2017 were also presented. The article demonstrates the universal and innovative character of ISO 19600 standardization, thanks to which enterprises have the opportunity to effectively shape and customize compliance management systems tailored to their needs. The research methods used are the literature and document analysis method and the case study method which enabled a multi-faceted approach to the analyzed topic, allowing to demonstrate the relevance of the issue and significant importance from the point of view of the requirements of business transactions.
Słowa kluczowe: zarządzanie zgodnością, Compliance management system, ISO 19600
Keywords: Compliance management, Compliance management system, ISO 19600
Zarządzanie przedsiębiorstwem we współczesnej, złożonej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej powinno koncentrować się głównie na budowaniu i rozwijaniu jego zdolności adaptacyjnych, umiejętności minimalizowania niepewności, a co za tym idzie posiadania kompetencji gromadzenia i przetwarzania właściwych informacji i oceny zjawisk [8]. Z powyższego względu, od kilku już lat na świecie i w Polsce rośnie liczba przedsiębiorstw, które decydują się na implementację Compliance Management System (CMS), rozumianego jako ,,całokształt środków i procesów w danej organizacji, które mają na celu wykrycie ryzyka niezgodności i zarządzanie nim w ten sposób, aby żaden z członków organizacji nie dopuścił się naruszenia obowiązujących regulacji" [9]. Jednym z priorytetów CMS jest budowa i rozwijanie szeroko pojętej, długofalowej kultury compliance, opartej na fundamentalnych dla organizacji wartościach, świadomości jej poszczególnych członków w zakresie ryzyka zgodności oraz wysokim stopniu zintegrowania z funkcjonującymi w organizacji systemami zarządzania, głównie systemem zarządzania ryzykiem. Tym samym idea CMS wpisuje się także w aktualnie obowiązujący w strategiach zarządzania trend projakościowego i innowacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem [7,11,13]. Niewątpliwie rosnące zainteresowanie funkcją compliance związane jest ze wzrostem przestępczości gospodarczej. Według raportu PwC "Global Economic Crime Survey 2018" 49% organizacji na 11 2018 M a j całym świecie padło ofiarą przestępstw gospodarczych (jest to wzrost od 2016 roku o 13%), 64% z nich deklaruje, że poniesione w związku z tym straty bezpośrednie sięgają 1 mld dolarów, równocześnie 52% wszystkich oszustw gospodarczych popełnionych zostało przez osoby wewnątrz organizacji. Obok strat finansowych respondenci wskazują na straty w postaci negatywnego wpływu na reputację i markę, relację z interesariuszami, postawy moralne pracowników, relacje biz [...]
 

  • ZAKUP JEDNORAZOWY I DOSTĘP DO WIRTUALNEJ CZYTELNI
  • PRENUMERATA PAPIEROWA

   
Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny)
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność elektroniczna) - tylko 6,00 zł
(płacisz 45% mniej niż przy płatności SMS)
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 1h tylko 24.60 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 4h tylko 43.05 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 12h tylko 73.80 zł
 DO KOSZYKA 
Metoda płatności: SMS Premium
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność SMS'em) - 11,07 zł brutto (9,00 zł + VAT)
  kup! (SMS)    
 

Prenumerata

Szanowny Kliencie!
Zamów roczną prenumeratę w wersji PLUS a uzyskasz dostęp do archiwalnych publikacji tego czasopisma.
Nie zwlekaj - skorzystaj z tysięcy publikacji o najwyższym poziomie merytorycznym.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 492,00 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 442,80 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 402,00 zł
prenumerata papierowa półroczna - 201,00 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 100,50 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »


Bibliografia

[1] Barcik Agnieszka. 2016. "Mechanizm compliance: pytanie o miejsce i zasadność w strategiach CSR współczesnych organizacji". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 419: 9-20.
[2] Compliance matters. What companies can do better to respect EU competition rules. 2011. European Commission. Competition, Special first edition. Belgium, s. 20
[3] Gerting Magadalena, Bartosz Jagura. 2015. "Certyfikacja systemów zarządzania compliance". Deutsch-PolnischeJuristen- Zeitschrift: 26-28.
[4] Gołaś Hanna, Anna Mazur, Agnieszka Misztal. 2015. "Model doskonalenia przedsiębiorstwa przez zarządzanie ryzykiem zgodnie z ISO 9001: 2015". Problemy Jakości 10: 9-14.
[5] ISO 19600:2014 Compliance management systems - Guidelines.
[6] ISO 37001:2016 - Anti-Bribary management systems.
[7] Jakubiec Marcin. 2015. Instrumenty doskonalenia jakości. W Mariusz Giemza, Tadeusz Sikora (red.). Wielowymiarowość systemów zarządzania, 101-121. Kraków. Wydawnictwo Naukowe PTTŻ.
[8] Lisiecka Krystyna. 2012. "Zarządzanie ryzykiem - determinanta jakości zarządzania przedsiębiorstwem". Zarządzanie i Finanse 10 (3), cz. 1: 553-569.
[9] Makowicz Bartłomiej. 2013. "Metody efektywnego kształtowania systemów compliance". Monitor Prawniczy 23: 1-5.
[10] Norma PN-EN ISO 31000:2012 Zarządzanie ryzykiem. Zasady i wytyczne. 2012. Warszawa: PKN.
[11] Selejdak Jacek, Tatiana Corejová, Robert Ulewicz. 2016. Total Quality Management, Częstochowa University of Technology.
[12] Schneider Uwe H. 2003. "Compliance als Aufgabe der Unternehmensleitung". Zeitschrift für Wirtschaftsrecht 645.
[13] Skowron-Grabowska Beata, Joanna Nowakowska-Grunt. 2017. "Innovative Projects in Enterprises". Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie 109, nr kol. 1984: 97-109.
[14] Skrzypek Elżbieta. 2012. "Efektywność i jakość w organizacji". Problemy Jakości 4: 4-9.
[15] The Foreign Corrupt Practices Act of 1977 (15 U.S.C. §§ 78dd-1, et seq.).
[16] Urbaniak Maciej. 2016. "Wykorzystanie koncepcji zarządzana ryzykiem w doskonaleniu systemów jakości". Problemy Jakości 6: 11-16.
[17] http://www.idw.de/idw/portal/d656138/index.jsp.
[dostęp 22.03.2018]
[18] http://instytutcompliance.pl/infoserwis/badanie.
[dostęp 22.03.2018]
[19] https://www.pwc.com/gx/en/forensics/global-economiccrime- and-fraud-survey-2018.pdf. dostęp
[22.03.2018]
[20] http://www.siemens.pl/pl/o-nas/compliance.htm dostęp
[22.03.2018].

Rekomenduj znajomym
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

INNE PUBLIKACJE W TYM ZESZYCIE

Centrum Certyfi kacji Jakości - Z działalności CENTRUM CERTYFIKACJI JAKOŚCI WLO WAT
Witold Pokora 
W ramach tej informacji chciałbym przedstawić Państwu dwie kwestie dotyczące: rozszerzenia zakresu akredytacji CCJ oraz pierwszych wyników z oceny ryzyka dostawców wyrobów obronnych. Jak Państwo wiecie, w strukturach Wydziału Logistyki WAT znajduje się Centrum Certyfikacji Jakości, które od 1999 r. realizuje procesy certyfikacji różnych systemów zarządzania, wynikających z zakresu akredytacji AC 057 oraz PL-V 0002, udzielonej przez Polskie Centrum Akredytacji Wojskowej Akademii Technicznej jako Jednostce Certyfikującej. Do zadań wynikających z tej akredytacji należą, np.: certyfikacja systemów zarządzania jakością i środowiskiem (QMS, AQAP), w tym AQAP na podstawie Statutu Uczelni, co wiąże się z właściwą wiedzą i doświadczeniem personelu zatrudnionego w Centrum. Mając na uwadze wiedzę CCJ w zakresie systemów zarządzania oraz bardzo duży potencjał badawczy i techniczny w całej Uczelni, uznano, że te dwa elementy powinny być ze sobą połączone i odpowiednio wykorzystane w bezpośrednim kontakcie Uczelni z przemysłem. Ze względu na duże doświadczenie w zakresie oceny systemów za więcej »

Identyfikacja przesłanek wdrożenia strategii TQM wśród przedsiębiorstw budowlanych - DOI:10.15199/48.2018.5.6
Andrzej BUSZKO 
Strategia zarządzania jakością (TQM) jest ciągle aktualna i jest przedmiotem wielu badań oraz analiz. Nie jest ona strategią nową, ale ze względu na jej niewątpliwe zalety jest niezmiernie popularna w wielu branżach gospodarki. Taką branżą bez wątpienia jest budownictwo. Literatura przedmiotu dotycząca koncepcji zarządzania jakością jest wyjątkowo bogata. W branży budowlanej zdecydowana większość autorów zajmuje się uwarunkowaniami wdrożenia strategii TQM oraz jej efektami (Giri, 2014, Bakar, et, al., 2011). Podkreśla się zwłaszcza bariery wdrożenia i trudności w prawidłowej jej implementacji (Musleh, 2010). Szereg autorów zaznacza znamienny fakt, że sukces przedsiębiorstwa zależy od umiejętności wdrożenia strategii zarządzania jakością (Rad 2006, Demirbag et al., 2006, Psomaset al., 2010). Cândido oraz Santos zwracają uwagę na konieczność zmian w przedsiębiorstwie, które powinny nastąpić w sytuacji przyjęcia koncepcji zarządzania jakością (2011). Wątek ten jest kontynuowany także przez innych badaczy, m.in. Vukomanovica, Radujkovica i Nahod. Autorzy eksponują poprawę funkcjonowania przedsiębiorstwa budowlanego w wyniku wdrożenia TQM (Vukomanovic, Radujkovic, Nahod, 2014). Ardit i Gunaydin trafnie stwierdzają, że dzięki TQM w branży budowlanej można znacznie usprawnić procesy zarządcze i realizację prac montażowych (Ardit, Guanaydin, 1997). Podobne wnioski wyciągają ze swoich badań Saunders, Mann i Smith (Saunders, Mann, Smith, 2009). Natomiast relatywnie mało analiz dotyczy przesłanek wdrożenia strategii TQM w kontekście osiągania przewagi konkurencyjnej. Zwłaszcza dotyczy to krajowego rynku budowlanego. W związku z tym pojawia się pewna nisza badawcza, która dotyczy przesłanek wdrożenia koncepcji zarządzania jakością w odniesieniu do osiągania przewagi konkurencyjnej. Należy bowiem mieć na uwadze bardzo dużą konkurencję nie tylko na rynku lokalnym, ale również międzynarodowym. Koncepcja TQM może okazać się niezwyk więcej »

Jakość przewozów pasażerskich na przykładzie transportu kolejowego - DOI:10.15199/48.2018.5.4
Mariusz KUBAŃSKI 
Każdy rodzaj transportu stanowi ważny element gospodarki przyczyniający się do wzrostu gospodarczego i odczuwania komfortu społecznego. Pozwala również na zaspokajanie podstawowej potrzeby przemieszczenia się. W szczególności dotyczy to transportu kolejowego, który jest odpowiedzią na rosnące koszty utrzymania, ceny paliw oraz wysoki poziom zanieczyszczenia środowiska generowany w dużej mierze przez inne gałęzie transportu. Zainteresowanie transportem kolejowym jest coraz większe ze względu na jego konkurencyjność. Każda z gałęzi transportu, w tym również kolejowego, wyróżnia się pewnymi cechami decydującymi o jego specyfice. Cechy te można usystematyzować w dwóch grupach. Pierwsza z nich to cechy wpływające pozytywnie na rozwój transportu kolejowego, do których zaliczyć można [9]:  możliwość masowego przewozu pasażerów,  długie dystanse,  niewielkie zapotrzebowanie na energię,  niska emisja szkodliwych substancji,  relatywnie niewielki wpływ warunków atmosferycznych,  wysoki poziom bezpieczeństwa,  liczne stacje i przystanki zlokalizowane w obszarach najbardziej zaludnionych,  niewielka powierzchnia zajmowana przez dobrze rozwinięte linie kolejowe. Cechy te skłaniają potencjalnych klientów do skorzystania z tego rodzaju transportu. Druga grupa to cechy, które stanowią barierę w doskonaleniu i działaniu tej gałęzi transportu, a zalicza się do nich [9]:  wysokie koszty budowy linii kolejowych,  nierównomiernie rozwiniętą infrastrukturę kolejową,  wydłużenie czasu podróży spowodowane pracami modernizacyjnymi,  zmieniające się parametry związane z przewozami kolejowymi (szerokość torów, napięcie w sieci elektrycznej), 23 2018 M a j  dostępność transportu uzależniona od dyspozycyjności infrastruktury,  niewielki stopień elastyczności i możliwości zmian,  konieczność wcześniejszych zmian w rozkładz więcej »

Luka jakościowa jako narzędzie określania preferencji pasażerów w zakresie jakości przewozów środkami transportu zbiorowego - DOI:10.15199/48.2018.5.3
Leszek BYLINKO 
Transport jest niezbędnym elementem każdej rozwijającej się gospodarki. Usługi transportowe bezpośrednio oddziałują na jakość życia mieszkańców konkretnego obszaru. Popyt na usługi transportowe uwarunkowany jest atrakcyjnością oferty. Zadowolenie klienta jest ściśle związane z jakością dostarczanych usług. Wyprodukowanie usługi, nawet najlepszej z punktu widzenia przedsiębiorstwa, nie gwarantuje jej akceptacji przez nabywców. Ocena dokonywana przez klienta jest ostateczną miarą jakości usługi. Przedsiębiorstwa powinny systematycznie przeprowadzać badanie zadowolenia swoich klientów, co niewątpliwie przyczynia się do wzrostu jakości świadczonych usług, a także wzrostu wartości organizacji. Jakość jako narzędzie skutecznego konkurowania Konkurowanie to działania, za pomocą których uczestnicy rynku dążą do realizacji swych interesów i osiągania zysków. W ich ramach przedstawiają nabywcom korzystniejsze od innych firm oferty bardziej atrakcyjnych towarów i usług, sprzedawanych po dogodniejszych cenach i przy silnie oddziałującej promocji [10]. Sposoby konkurowania za pomocą jakości wynikają z wytycznych kompleksowego zarządzania jakością. TQM cechuje pięć zasad [4]:  zaangażowanie kierownictwa (przywództwo),  koncentracja na klientach i pracownikach,  koncentracja na faktach,  ciągłe doskonalenie (KAIZEN),  powszechne uczestnictwo. Kompleksowe zarządzanie jakością definiuje sposób prowadzenia działalności gospodarczej, której obszar działania stanowią klient i rynek. Kierownictwo powinno określić cele jakości, które mają być jasne i zrozumiałe dla wszystkich pracowników w firmie. Zadaniem tych celów jest informowanie pracowników, że dla firmy bardzo ważne jest osiągnięcie zadowolenia zewnętrznych odbiorców. Za celami jakości powinny następować wypełnione treścią plany działania. Jedną z najistotniejszych zasad koncepcji TQM jest kompleksowa orientacja jakościowa na klienta, ukier więcej »

Prof. dr hab. inż. Ryszard Barcik
Urodził się 4 lutego 1948 roku w Rychwałdku k/Żywca. Po ukończeniu Liceum Ogólnokształcącego i zdaniu matury rozpoczął studia na Wydziale Metalurgicznym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, które ukończył w 1972 roku, uzyskując dyplom magistra inżyniera metalurga w specjalności metaloznawstwo i obróbka cieplna. Bezpośrednio po ukończeniu studiów rozpoczął pracę zawodową jako nauczyciel akademicki w nowo organizowanym Instytucie Inżynierii Materiałowej Politechniki Śląskiej w Katowicach, gdzie awansował kolejno od stanowiska asystenta stażysty do adiunkta włącznie, po uzyskaniu stopnia doktora nauk technicznych. Dwunastoletni okres pracy w Politechnice Śląskiej ukształtował początkową, naukową i zawodową sylwetkę profesora Ryszarda Barcika jako nauczyciela akademickiego o bogatym zasobie ugruntowanej wiedzy w zakresie metaloznawstwa i obróbki cieplnej, materiałoznawstwa, technologii metali, krystalografii oraz metodyki badania materiałów z zastosowaniem nowoczesnych badań strukturalnych, metalograficznych, fizycznych i mechanicznych. W okresie tym rozpoczął również działalność naukową i dydaktyczną z elementów wiedzy o przepływach materiałów, które później stały się podstawą działalności naukowej z zakresu zarządzania logistycznego. Profesor Ryszard Barcik wniósł duży wkład pracy przy wdrażaniu nowej tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych oraz w projektowanie stanowisk badawczych. Umiejętnie łączył działalność naukowo- -badawczą i dydaktyczną z rozwijaniem współpracy o charakterze technologicznym i ekspertyzowym z zakładami przemysłow więcej »

Relacje między postrzeganą jakością usług i satysfakcją klientów supermarketów - DOI:10.15199/48.2018.5.5
Grzegorz BIESOK Jolanta WYRÓD-WRÓBEL 
Jakość świadczonych usług może być postrzegana w odmienny sposób przez klientów i usługodawców. To, w jaki sposób klienci postrzegają jakość oferowanych im usług, wpływa na ich satysfakcję z dokonywanych zakupów, a w efekcie na długotrwałe relacje z firmą. Ma znaczący wpływ na wyniki biznesowe, koszty działalności, zadowolenie i lojalność klientów oraz rentowność przedsiębiorstwa [27, 30]. Postrzegana jakość kładzie nacisk na te elementy produktu, które sprawiają, że staje się on w oczach klienta lepszy od innych, a tym samym bardziej konkurencyjny. Zależy ona wyłącznie od osobistych odczuć klienta, a w jej ocenie wcale nie muszą być brane pod uwagę obiektywne cechy produktu [33]. Nie zawsze postrzegana jakość usług musi być rezultatem bezpośredniego kontaktu klienta z usługodawcą. Kształtowana może być przez różne formy komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, konkurentami, partnerami biznesowymi oraz pomiędzy samymi klientami. Badacze sugerują, że postrzegana jakość usług ma wielowymiarowy charakter [32]. Wielowymiarowość jakości z kolei przyczyniła się do powstania wielu różnych modeli jakości usług, z których najbardziej znane to modele zaproponowane przez C. Grönroosa i E. Gummessona, A. Parasuremana, V.A. Zeit haml i L.L. Berry’ego. Celem niniejszego artykułu jest ustalenie modelu satysfakcji klientów supermarketów oraz zweryfikowanie czynników moderujących relacje w tym modelu. Modele satysfakcji klienta z usług nie są jednoznacznie ustalone, wciąż są testowane nowe modele, w których pokazuje się różne relacje między zmiennymi. 28 2018 M a j W ŚWIETLE WYNIKÓW BADAŃ… Relacje między postrzeganą jakością usług i satysfakcją klientów supermarketów Relacja postrzeganej jakości usług i satysfakcji Punkty sprzedaży są miejscem, w którym łączą się ze sobą elementy materialne i niematerialne świadczonej usługi. Zarówno jedne, jak i drugie mogą podlegać ocenie klientów i być postrzegane w odmienny sposób. więcej »

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a zarządzanie jakością na przykładzie firmy produkcyjnej - DOI:10.15199/48.2018.5.1
Anna JAKUBCZAK Marcin JAKUBIEC 
Gospodarowanie zasobami odbywa się współcześnie w globalizującym się otoczeniu, którego głównym paradygmatem jest zrównoważony rozwój [17]. Koncepcja zrównoważonego rozwoju wymaga od podmiotów gospodarujących takiego działania, aby zaspokajały one nie tylko swoje potrzeby i oczekiwania ich obecnych klientów, społeczeństwa, ale także uwzględniały potrzeby przyszłych pokoleń [2]. Coraz większa liczba przedsiębiorstw decyduje się podjąć wyzwanie społecznej odpowiedzialności. Powody tej decyzji są różne, np. wymagania kontrahentów, poszukiwanie nowych strategii konkurowania na coraz bardziej homogenicznym rynku czy chęć pozyskania nowych klientów. Niezależnie od motywu podjęcia decyzji w przedsiębiorstwie o wdrożeniu społecznej odpowiedzialności do działalności, takie działanie ma wpływ na szereg istotnych zmian w przedsiębiorstwie, w tym na zarządzanie i jego jakość. Zarządzanie w organizacji biznesowej ma na celu przybliżanie jej do zrealizowania przyjętych celów. Odpowiedzialne i społecznie zorientowane zarządzanie organizacją obejmuje nie tylko cele organizacyjne, ale także, równolegle, cele jej interesariuszy, np.: społeczeństwa, pracowników, środowiska naturalnego itd. Jeśli za cel główny przedsiębiorstwa przyjmie się zysk, efektywność czy też wzrost udziału w rynku, to celem pośrednim będzie tworzenie wartości dla klienta, a ten cel bez wątpienia organizacja uzyska, dbając o jakość. 5 2018 M a j Celem empirycznym - jako głównym do realizacji w ramach niniejszego artykułu - było ustalenie, czy zastosowanie koncepcji społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwie ma związek z zarządzaniem jakością i jaki jest jego charakter. Zadania szczegółowe, które podjęto do realizacji, były następujące: 1. Zarys problematyki społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu oraz zarządzania jakością. 2. Charakterystyka obiektu badawczego i procesu głównego - produkcyjnego. 3. Ustalenie elementów zarządzani więcej »

Z prasy zagranicznej
Czynniki wpływające na lojalność klienta w handlu społecznościowym Chia-Lin Hsu, Mu-Chen Chen, Vikas Kumar. 2018. "How social shopping retains customers? Capturing the essence of website quality and relationship quality", Total Quality Management & Business Excellence, 29: 161-184.Zakupy społecznościowe są stosunkowo nowym, dynamicznie rozwijającym się trendem występującym w ramach e-handlu. Polegają one na połączeniu zakupów z uczestnictwem w różnego rodzaju sieciach społecznościowych. Podmioty umożliwiające dostęp do tego typu handlu przyciągają sprzedawców możliwością zwiększania sprzedaży, klientom zaś oferują możliwość zapoznania się z opiniami ora więcej »

  • Aktualnoś›ci
  • Bestsellery
2019-02-19

Portal o pakowaniu»

2019-02-15

Nagrodzono produkty przyszłości»

2019-02-14

Targi Warsaw Pack»

2019-02-12

Pakowanie w Norymberdze»

2019-02-08

Konferencja bhp w Katowicach»

2019-02-07

INDUSTRYmeeting w Sosnowcu»

2019-02-07

Sympozjum HYDROPREZENTACJE XXII»

2019-02-05

POWTECH 2019»

2019-02-04

Bezpieczeństwo żywności i wyższy poziom BHP»

2019-01-31

Radon w środowisku»

Możliwości współpracy automatyki samoczynnego załączania rezerwy i systemu FDIR

WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
(2018-12)»

Modelowanie spalania paliw gazowych w komorach grzewczych metodą DRGEPSA

HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
(2018-12)»

Wybrane zagadnienia postępowania z odpadami w kontekście bezpieczeństwa ekologicznego na przykładzie Wojskowych Zakładów Uzbrojenia S.A.

PROBLEMY JAKOŚCI
(2018-12)»

Jak zmiany klimatu wpływają na niedźwiedzia brunatnego?

AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
(2018-12)»

Wybrane aspekty dotyczące fałszowania żywności

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2018-12)»

Radar harmoniczny do wykrywania zdalnie uruchamianych ładunków IED

ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
(2018-12)»

Długoterminowe magazynowanie energii w złożach adsorpcyjnych

CHŁODNICTWO
(2018-6)»

Stabilność antocyjanów w wybranych mrożonych owocach

CHŁODNICTWO
(2018-6)»

Wykorzystanie metod i narzędzi zarządzania jakością usług w podmiotach leczniczych. Analiza przypadków

PROBLEMY JAKOŚCI
(2019-1)»

Zawodowe i środowiskowe narażenie narządu słuchu na toksyczne działanie metali ciężkich

PRZEMYSŁ CHEMICZNY
(2018-12)»

LISTA CZASOPISM

  • ATEST - OCHRONA PRACY
  • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
  • CHŁODNICTWO
  • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
  • DOZÓR TECHNICZNY
  • ELEKTROINSTALATOR
  • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
  • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
  • GAZETA CUKROWNICZA
  • GOSPODARKA MIĘSNA
  • GOSPODARKA WODNA
  • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
  • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
  • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
  • MATERIAŁY BUDOWLANE
  • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
  • ODZIEŻ
  • OPAKOWANIE
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
  • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
  • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
  • PRZEGLĄD MECHANICZNY
  • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
  • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
  • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
  • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
  • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
  • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
  • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
  • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
  • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
  • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
  • SZKŁO I CERAMIKA
  • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
  • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
  • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH

WYSZUKIWANE FRAZY

aura żywność ekologiczna inżynieria materiałowa konserwanty suszenie grzyby przemysł chemiczny elektronika grafen haccp logistyka cukier herbata gospodarka mięsna miód materiały budowlane gospodarka wodna transglutaminaza dodatki do żywności pszenica Żarczyński ksylitol przegląd elektrotechniczny chleb ryby olej lniany pieczywo Amarantus olej rzepakowy jakość atest 7 kukurydza czekolada gluten gmo antyoksydanty kaizen mleko ocena ryzyka drożdże błonnik Przemysl Chemiczny makaron ochrona przed korozją pompy ciepła Kociołek-Balawejder PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY problemy jakości żywność funkcjonalna przegląd papierniczy wino lody przegląd mleczarski orkisz proso kawa wzbogacanie żywności antocyjany Akrylamid ekstruzja zamrażanie nanotechnologia polifenole kakao kiełki kontakt aluminium zielona herbata analiza sensoryczna błonnik pokarmowy sól opakowania mięso reologia ocena ryzyka zawodowego rokitnik olejki eteryczne ARONIA opakowania aktywne enzymy karotenoidy jęczmień masło dynia kofeina mąka biogaz kefir liofilizacja ścieki fotowoltaika żyto jakość żywności Wiadomości elektrotechniczne celiakia salmonella przyprawy probiotyki PIWO
  • WYDAWNICTWO | PRENUMERATA | REKLAMA | DRUKARNIA | KOLPORTAŻ | REGULAMIN E-USŁUG
Projekt i wykonanie: Pragma Software