Celem artykułu jest przedstawienie roli i znaczenia systemu zarządzania zgodnością (Compliance Management System; CMS) w organizacji, w kontekście jego standaryzacji. W opracowaniu zaprezentowano model systemu zarządzania zgodnością według ISO 19600. Wskazano także główne wnioski wynikające ze zrealizowanego w 2017 roku pierwszego w Polsce badania stanu compliance i systemów zarządzania zgodnością w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w Polsce. W artykule wykazano uniwersalny i innowacyjny charakter standaryzacji ISO 19600, dzięki któremu przedsiębiorstwa mają szanse efektywnie kształtować indywidualnie dopasowane do swoich potrzeb systemy zarządzania zgodnością. Wykorzystane metody badawcze w postaci metody analizy literatury i dokumentów oraz metody studium przypadku umożliwiły wielopłaszczyznowe podejście do analizowanego tematu, pozwalając wykazać aktualność problematyki i istotne znaczenie z punktu widzenia wymagań obrotu gospodarczego. The aim of the article is to present the role and importance of Compliance Management System (CMS) in an organization in the context of its standardization. The study presents the model of the compliance management system according to ISO 19600. The main conclusions resulting from the first compliance survey in Poland as well as the compliance management systems implemented in enterprises operating in Poland in 2017 were also presented. The article demonstrates the universal and innovative character of ISO 19600 standardization, thanks to which enterprises have the opportunity to effectively shape and customize compliance management systems tailored to their needs. The research methods used are the literature and document analysis method and the case study method which enabled a multi-faceted approach to the analyzed topic, allowing to demonstrate the relevance of the issue and significant importance from the point of view of the requirements of business transactions.
Słowa kluczowe: zarządzanie zgodnością, Compliance management system, ISO 19600
Keywords: Compliance management, Compliance management system, ISO 19600
Zarządzanie przedsiębiorstwem we współczesnej, złożonej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej powinno koncentrować się głównie na budowaniu i rozwijaniu jego zdolności adaptacyjnych, umiejętności minimalizowania niepewności, a co za tym idzie posiadania kompetencji gromadzenia i przetwarzania właściwych informacji i oceny zjawisk [8]. Z powyższego względu, od kilku już lat na świecie i w Polsce rośnie liczba przedsiębiorstw, które decydują się na implementację Compliance Management System (CMS), rozumianego jako ,,całokształt środków i procesów w danej organizacji, które mają na celu wykrycie ryzyka niezgodności i zarządzanie nim w ten sposób, aby żaden z członków organizacji nie dopuścił się naruszenia obowiązujących regulacji" [9]. Jednym z priorytetów CMS jest budowa i rozwijanie szeroko pojętej, długofalowej kultury compliance, opartej na fundamentalnych dla organizacji wartościach, świadomości jej poszczególnych członków w zakresie ryzyka zgodności oraz wysokim stopniu zintegrowania z funkcjonującymi w organizacji systemami zarządzania, głównie systemem zarządzania ryzykiem. Tym samym idea CMS wpisuje się także w aktualnie obowiązujący w strategiach zarządzania trend projakościowego i innowacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem [7,11,13]. Niewątpliwie rosnące zainteresowanie funkcją compliance związane jest ze wzrostem przestępczości gospodarczej. Według raportu PwC "Global Economic Crime Survey 2018" 49% organizacji na 11 2018 M a j całym świecie padło ofiarą przestępstw gospodarczych (jest to wzrost od 2016 roku o 13%), 64% z nich deklaruje, że poniesione w związku z tym straty bezpośrednie sięgają 1 mld dolarów, równocześnie 52% wszystkich oszustw gospodarczych popełnionych zostało przez osoby wewnątrz organizacji. Obok strat finansowych respondenci wskazują na straty w postaci negatywnego wpływu na reputację i markę, relację z interesariuszami, postawy moralne pracowników, relacje biz [...]


Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny) | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność elektroniczna) - tylko 6,00 zł
(płacisz 45% mniej niż przy płatności SMS) |
|
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 1h tylko 24.60 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 4h tylko 43.05 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 12h tylko 73.80 zł | |
Metoda płatności: SMS Premium | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność SMS'em) - 11,07 zł brutto (9,00 zł + VAT) | |
Prenumerata
Bibliografia
[1] Barcik Agnieszka. 2016. "Mechanizm compliance: pytanie
o miejsce i zasadność w strategiach CSR współczesnych
organizacji". Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego
we Wrocławiu 419: 9-20.
[2] Compliance matters. What companies can do better to
respect EU competition rules. 2011. European Commission.
Competition, Special first edition. Belgium, s. 20
[3] Gerting Magadalena, Bartosz Jagura. 2015. "Certyfikacja
systemów zarządzania compliance". Deutsch-PolnischeJuristen-
Zeitschrift: 26-28.
[4] Gołaś Hanna, Anna Mazur, Agnieszka Misztal. 2015. "Model
doskonalenia przedsiębiorstwa przez zarządzanie ryzykiem
zgodnie z ISO 9001: 2015". Problemy Jakości 10: 9-14.
[5] ISO 19600:2014 Compliance management systems - Guidelines.
[6] ISO 37001:2016 - Anti-Bribary management systems.
[7] Jakubiec Marcin. 2015. Instrumenty doskonalenia jakości.
W Mariusz Giemza, Tadeusz Sikora (red.). Wielowymiarowość
systemów zarządzania, 101-121. Kraków. Wydawnictwo
Naukowe PTTŻ.
[8] Lisiecka Krystyna. 2012. "Zarządzanie ryzykiem - determinanta
jakości zarządzania przedsiębiorstwem". Zarządzanie
i Finanse 10 (3), cz. 1: 553-569.
[9] Makowicz Bartłomiej. 2013. "Metody efektywnego kształtowania
systemów compliance". Monitor Prawniczy 23: 1-5.
[10] Norma PN-EN ISO 31000:2012 Zarządzanie ryzykiem.
Zasady i wytyczne. 2012. Warszawa: PKN.
[11] Selejdak Jacek, Tatiana Corejová, Robert Ulewicz. 2016. Total
Quality Management, Częstochowa University of Technology.
[12] Schneider Uwe H. 2003. "Compliance als Aufgabe der
Unternehmensleitung". Zeitschrift für Wirtschaftsrecht 645.
[13] Skowron-Grabowska Beata, Joanna Nowakowska-Grunt.
2017. "Innovative Projects in Enterprises". Zeszyty Naukowe
Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie
109, nr kol. 1984: 97-109.
[14] Skrzypek Elżbieta. 2012. "Efektywność i jakość w organizacji".
Problemy Jakości 4: 4-9.
[15] The Foreign Corrupt Practices Act of 1977 (15 U.S.C. §§
78dd-1, et seq.).
[16] Urbaniak Maciej. 2016. "Wykorzystanie koncepcji zarządzana
ryzykiem w doskonaleniu systemów jakości". Problemy
Jakości 6: 11-16.
[17] http://www.idw.de/idw/portal/d656138/index.jsp. [dostęp
22.03.2018]
[18] http://instytutcompliance.pl/infoserwis/badanie. [dostęp
22.03.2018]
[19] https://www.pwc.com/gx/en/forensics/global-economiccrime-
and-fraud-survey-2018.pdf. dostęp [22.03.2018]
[20] http://www.siemens.pl/pl/o-nas/compliance.htm dostęp
[22.03.2018].