• LOGOWANIE
  • KOSZYK
  • KONTAKT
    • WYDAWNICTWO
    • REDAKCJE
      • ATEST - OCHRONA PRACY
      • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
      • CHŁODNICTWO
      • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
      • DOZÓR TECHNICZNY
      • ELEKTROINSTALATOR
      • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
      • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
      • GOSPODARKA MIĘSNA
      • GOSPODARKA WODNA
      • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
      • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
      • MATERIAŁY BUDOWLANE
      • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
      • OPAKOWANIE
      • PROBLEMY JAKOŚCI
      • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
      • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
      • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
      • PRZEGLĄD MECHANICZNY
      • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
      • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
      • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
      • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
      • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
      • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
      • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
      • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
      • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
      • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
      • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
      • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
      • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
    • REKLAMA
    • DRUKARNIA
    • KOLPORTAŻ
  • PRENUMERATA
  • LISTA CZASOPISM
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTROINSTALATOR
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
 
PORTAL INFORMACJI TECHNICZNEJ - NAJWIʘKSZA BAZA ARTYKUŁÓ“W TECHNICZNYCH ONLINE - AKTUALNIE 111227 PUBLIKACJI
  •   CZASOPISMA  
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • ELEKTROINSTALATOR
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  •   KSIĄŻKI 
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
  •   PRENUMERATA 
  •   REKLAMA 
  •   DRUKARNIA 
  •   KOLPORTAŻ 
  •   WYDAWNICTWO
  • GOSPODARKA WODNA
  • 2017-8

GOSPODARKA WODNA

Miesięcznik ISSN 0017-2448, e-ISSN 2449-9439 - rok powstania: 1935
Czasopismo Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Wodnych i Melioracyjnych (SITWM)

Pilotażowy promocyjno-badawczy rejs kontenerowy z Gdańska do Warszawy - mały początek wielkiego powrotu żeglugi śródlądowej na Wiśle
(Pilot promotional and research container cruise from Gdańsk to Warsaw - small beginning of a great return of the Vistula inland navigation)

STANISŁAW WROŃSKI RAFAŁ MODRZEWSKI LESZEK TUROWSKI MARTA KUNICKA ŻANETA MARCINIAK 
Streszczenie
Nasz rząd przedstawił plany związane z gospodarczym wykorzystaniem potencjału polskich rzek, w tym m.in. żeglugi śródlądowej. Pilotażowy promocyjno- badawczy rejs kontenerowy był dobrym impulsem podkreślającym zalety żeglugi śródlądowej, wpisującym się w priorytety Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Abstract
Our government presented plans related to economic use of the Polish rivers, including inland navigation. The pilot promotional and research container cruise was a good impulse underlining the benefits of inland navigation, being one of the Ministry’s of Maritime Economy and Inland Navigation priorities.
P ilotażowy promocyjno-badawczy rejs kontenerowy Wisłą z Gdańska do Warszawy, zorganizowany przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Miasto Bydgoszcz w dniach 19-27 kwietnia 2017 r., był doskonałą okazją do zaprezentowania możliwości i zalet transportu wodnego. Trzyosobowa załoga zestawu rzecznego, który składał się z pchacza i 50-metrowej barki, załadowanej 20 kontenerami morskimi, przez 9 dni przemierzała kolejne kilometry Wisły, by pokazać jednoznacznie, że żegluga śródlądowa jest możliwa mimo niesprzyjających warunków nawigacyjnych i że jest to najefektywniejszy i najbardziej przyjazny środowisku środek transportu. Na barce znaleźli się naukowcy z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, którzy przeprowadzili kompleksowe badania szlaku wodnego, w tym m.in. badania batymetryczne całego odcinka, pojawiające się na niej przeszkody nawigacyjne, a także stan zagospodarowania terenów nadrzecznych. Rejs był także okazją do przeprowadzenia merytorycznej dyskusji na temat zarządzania gospodarką wodną i rozwoju transportu wodnego na dolnej Wiśle, z uwzględnieniem walorów środowiska przyrodniczego. W rejsie uczestniczyli m.in. przedstawiciele samorządów lokalnych, instytucji rządowych, świata [...]
 

  • ZAKUP JEDNORAZOWY I DOSTĘP DO WIRTUALNEJ CZYTELNI
  • PRENUMERATA PAPIEROWA

   
Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny)
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność elektroniczna) - tylko 6,00 zł
(płacisz 45% mniej niż przy płatności SMS)
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 1h tylko 24.60 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 4h tylko 43.05 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 12h tylko 73.80 zł
 DO KOSZYKA 
Metoda płatności: SMS Premium
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność SMS'em) - 11,07 zł brutto (9,00 zł + VAT)
  kup! (SMS)    
 

Prenumerata

Szanowny Kliencie!
Zamów roczną prenumeratę w wersji PLUS a uzyskasz dostęp do archiwalnych publikacji tego czasopisma.
Nie zwlekaj - skorzystaj z tysięcy publikacji o najwyższym poziomie merytorycznym.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 477,00 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 429,30 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 408,00 zł
prenumerata papierowa półroczna - 204,00 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 102,00 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »
Rekomenduj znajomym
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

INNE PUBLIKACJE W TYM ZESZYCIE

FAKTY
Ewa Skupińska 
Posiedzenie Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Wodnych i Melioracyjnych Warszawa, 28 czerwca 2017 r. W siedzibie SITWM odbyło się kolejne posiedzenie Zarządu Głównego. Obrady prowadził prezes Leszek Bagiński. Prezes zrelacjonował właśnie zakończone posiedzenie Rady Krajowej FSNT-NOT, które w dominującej części było poświęcone sytuacji Muzeum Techniki i Przemysłu. Honorowym gościem był prof. Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego, który wyraził wolę szybkiego rozwiązania problemów Muzeum Techniki i Przemysłu, powołania Narodowego Muzeum Techniki i jak najszybszego udostępnienia zbiorów zwiedzającym. Na tym posiedzeniu RK FSNT-NOT wybrano również przewodniczącego Prezydium Rady Krajowej FSNT-NOT na 2018 rok. Został nim prezes SITWM, Leszek Bagiński.Główne problemy, jakimi zajmował się Zarząd Główny, to: podział zadań między członkami ZG, plan budżetu, działalność komisji i wybór przedstawiciela SITWM do Rady Nadzorczej Wydawnictwa SIGMA-NOT. Postanowiono, że plan budżetu przygotuje sekretarz generalny Marek Kaczmarczyk; sekretarz będzie również sprawował nadzór nad TGR-ami. Współpracą z wydawnictwami stowarzyszeniowymi, Biuletynem Informacyjnym NOT i PR (public relations) zajmie się prof. Halina Jankowska-Huflejt, zaś nadzór nad stroną internetową SITWM będzie sprawował Stanisław Jakimiuk. Za współpracę z Polską Izbą Inżynierów Budownictwa będą odpowiadać: Stanisław Staniszewski i Sylwester Norek. Cezary Siniecki będzie koordynował przygotowanie konferencji i szkoleń organizowanych przez SITWM. Elżbieta Stanke zajmie się pracami nad projektem statutu dostosowanego do nowej ustawy o stowarzyszeniach - pomogą jej: Halina Jankowska-Huflejt, Robert Kęsy i Paweł Taborski. W trakcie obrad ustalono, że w kadencji 2017-2021 będą działały następujące komisje: - Komisja Rzeczoznawstwa i Referencji - przewodniczący Marek Kaczmarczyk, - Komisja Statutowo-Regulaminowa - przewod więcej »

INFORMACJE - NOWOŚCI
Najwybitniejsi przedstawiciele z branży morskiej i informatycznej wspólnie opracowują pierwszy na świecie system bezzałogowych statków. System One Sea, zapoczątkowany w 2016 r., stanowi wyjątkowo zaawansowane współtworzenie, w którym globalni przywódcy w swoich branżach zmierzają do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest autonomiczny ruch. Partnerami-założycielami w ramach inicjatywy One Sea - Autonomous Maritime Ecosystem są: ABB, Cargotec (MacGregor i Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto i Wärtsilä. Stowarzyszenie Fińskich Przedsiębiorstw Morskich wspiera prace nad One Sea, a fińska agencja finansowa Tekes wyłożyła fundusze. Liderem projektu jest DIMECC (Digital, Internet,Materials & Engineering Co-Creation). "System One Sea jest naturalnym następnym krokiem do cyfrowej transformacji w przemyśle morskim. Kilka biznesowych inicjatyw związanych z bezzałogową żeglugą już się rozpoczęło. Firmy i organizacje współpracujące w One Sea są prekursorami w swoich dziedzinach, a fakt, że nasz projekt jest kierowany przez przemysł, odróżnia go od wie więcej »

MDW- od 20 lat w Europie. Za 15 lat w Polsce?
JERZY WCISŁA 
M iędzynarodowe drogi wodne są w Europie pojęciem stosunkowo młodym, choć - paradoksalnie - same drogi wodne są jednym z najbardziej cywilizacjogennych czynników. Rozwój cywilizacji ma bowiem ścisły związek z dostępnością komunikacyjną i transportową od strony akwenów i rzek. Szczególnie w Europie, który to kontynent ma najbardziej rozczłonkowany i "urzekowiony" charakter. Ta zasada dotyczy także terenów Polski. Wszak Wisła w XVII i XVIII wieku była najbardziej żeglowną rzeką Europy, a Gdańsk i dorzecze Wisły jednymi z najbogatszych regionów naszego kontynentu. Nic dziwnego, że już wówczas czyniono wiele, by usprawnić korzystanie z rzek, budując nowe kanały, tamy, śluzy i przede wszystkim porty. Ową prawidłowość zakłócił rozwój kolei żelaznych, a później motoryzacji. W wielu krajach zahamowało to rozwój żeglugi, a nawet doprowadziło do degeneracji tworzonej od wieków infrastruktury. Końcówka XX wieku i towarzyszące mu zjawiska: kryzysu energetycznego, rosnącej świadomości ekologicznej i makroekonomicznej stały się podstawą do refleksji nad zaletami wykorzystywania dróg wodnych jako szlaków transportowych i komunikacyjnych. Wykazano zasadność powrotu z transportem na śródlądowe drogi wodne i wytyczenie najkorzystniejszej dla rozwoju Europy sieci dróg wodnych, które od tej pory znane są jako Międzynarodowe Drogi Wodne. 20 LAT TEMU W EUROPIE… …a właściwie 60 lat temu, bo już w chwili tworzenia Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (poprzedniczki Unii Europejskiej) określono, że jednym z jej zadań będzie Publikację sfinansowano ze środków Województw: Lubuskiego, Wielkopolskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Warmińsko-Mazurskiego w ramach Porozumienia na rzecz rozwoju polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. 222 GOSPODARKA WODNA 8/2017 MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70 prowadzenie wspólnej polityki transportowej1). Jednak przełomowy okazał się dopiero 1992 r. 7 lutego tegoż roku podpisany został Traktat więcej »

Nowoczesna żegluga śródlądowa jako cel przedsięwzięcia horyzontalnego na rzecz Inteligentnej Specjalizacji Pomorza: Technologie offshore i portowo-logistyczne
ZBIGNIEW BURCIU RYSZARD ŚWILSKI KAROLINA LIPIŃSKA ANDRZEJ JAMRY 
R ozwój żeglugi śródlądowej jest możliwy poprzez poprawę infrastruktury, wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań transportowych i linearyzację usług transportowych. Zwiększenie przewozów na wodach śródlądowych oraz usprawnienie żeglugi śródlądowej można osiągnąć poprzez koordynację działań, współpracę i komunikację pomiędzy zarządami portów i firm przewozowych zwłaszcza w aspekcie Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T1). Inicjatywy podjęte 1) Źródło: Wytyczne w sprawie transportu śródlądowego i sieci Natura 2000 Komisja Europejska, 2012 r. przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w ramach prowadzenia procesu wyłaniania Inteligentnych Specjalizacji Pomorza pozwalają na zintensyfikowanie działań w obszarze rozwoju transportu śródlądowego przez przemysł, uczelnie i jednostki badawcze w długim horyzoncie czasowym. W szczególności warto wspomnieć o tzw. przedsięwzięciach horyzontalnych przygotowanych przez partnerów i interesariuszy regionalnych, tj. przedstawicieli świata biznesu i nauki, działających na rzecz rozwoju szeroko rozumianej gospodarki morskiej oraz transportu śródlądowego. Ideą przedsięwzięcia horyzontalnego jest jego wysoka wartość dodana dla uczestników procesu wyboru inteligentnych specjalizacji oraz jej duży wpływ na rozwój specjalizacji. W województwie pomorskim przyjęto oddolny tzn. partnerski proces definiowania inteligentnych specjalizacji, gdzie w otwartej i konkurencyjnej formule władze regionalne wybrały spośród zgłoszonych propozycji te o największym potencjale rozwoju. Za najbardziej obiecujące obszary uznano: technologie offshore i portowo-logistyczne; technologie interaktywne w środowisku nasyconym informacyjnie; technologie ekoefektywne GOSPODARKA WODNA 8/2017 233 MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70 w produkcji, przesyle, dystrybucji i zużyciu energii i paliw oraz w budownictwie, jak również technologie medyczne w zakresie chorób cywilizacyjnych i okresu starzenia. Konkursowy więcej »

Odradzająca się turystyczno-rekreacyjna funkcja odry
ELŻBIETA MARSZAŁEK 
O dra wypełnia od dawna - obok funkcji transportowej - również funkcję turystyczną i rekreacyjną. Już w połowie XVIII w. zaczęła na dużą skalę rozwijać się turystyka i rekreacja. Powstało wiele przystani rzecznych, rozwinęła się żegluga pasażerska. II wojna światowa zahamowała ten rozwój. Odra, która po 1945 r. stanowi zachodnią granicę Polski, zaczęła powoli tracić swoje transportowe i turystyczne znaczenie, jakie miała w czasach państwa niemieckiego. W latach 90. transport śródlądowy między Śląskiem a portami Bałtyku występował już tylko w śladowych ilościach, a ruch pasażerski prawie całkowicie zamarł. W związku z tym została zagubiona zarówno transportowa, jak i turystyczno-rekreacyjna funkcja rzeki. Katastrofalna powódź na Odrze w 1997 r. uświadomiła społeczeństwu, że rzeki nie można lekceważyć. Aby zapobiec niebezpiecznym powodziom i uczynić rzekę przyjazną człowiekowi, rząd przyjął do realizacji "Program dla Odry 2006". Szansą dla żeglugi na Odrze i rozwoju jej turystyczno- rekreacyjnej funkcji stały się również rządowe i regionalne programy, m.in.: "Strategia rozwoju turystyki" czy "Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionów". Podstawą do ich tworzenia było m.in. opracowane dla województw nadodrzańskich "Studium przestrzennego zagospodarowania Odry". Tworzona obecnie koncepcja budowy Zielonego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego Północ-Południe Europy, w którym Odra wypełniałaby funkcję osi, stworzy w przyszłości dużą szansę na rozwój żeglugi śródlądowej zarówno towarowej, jak i pasażerskiej. Trafną i skuteczną inicjatywą społeczną promującą turystyczne i rekreacyjne zagospodarowanie Odry okazał się Flis Odrzański - 14-dniowa ekspedycja wodna Ligi Morskiej i Rzecznej organizowana od 1996 r. Dziś na Odrze zbudowano łańcuch portów i przystani turystycznych. Gospodarze i mieszkańcy miejscowości nadodrzańskich podejmują wiele inicjatyw sprzyjających rozwojowi kulturotwórczej funkcji rzek więcej »

Potencjalne możliwości transportowe drogi wodnej MDW E70 w relacji Bydgoszcz-Kostrzyn
ADAM BOLT PATRYCJA JERZYŁO 
D awno temu transport morski i śródlądowy dominowały w przewozach towarowych w Polsce i w Europie. Większość miast była budowana nad rzekami lub w ujściach rzek, a duże targi handlowe w średniowieczu zawsze odbywały się w portach rzecznych lub morskich. Dziś najszybszą szansą reaktywacji śródlądowych dróg wodnych jest masowa turystyka wodna, poszukiwanie nowych form spędzania wolnego czasu i reaktywacja towarowej żeglugi śródlądowej na obecnie zdegradowanych szlakach wodnych. Płynące przez Ziemię Lubuską, Wielkopolskę, Kujawy i Pomorze rzeki - dzięki przemianom ostatnich lat, wysiłkowi lokalnych społeczności i władz samorządowych, a także inicjatywom prywatnych inwestorów - wracają do życia. Na Warcie, Noteci, Gople, konińskich jeziorach widać coraz więcej jachtów i łodzi, uczestników licznych spływów kajakowych i flisackich wypraw tratwami. Jest to droga wodna, która poprzez kanały Odra-Hawela i Odra- -Szprewa łączy się z siecią dróg wodnych Europy Zachodniej, a przez Wisłę i system jezior warmińskich, mazurskich oraz Kanał Augustowski z drogami wodnymi Niemna i Dniepru. ROLA ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W POLSKIM SYSTEMIE TRANSPORTOWYM Dzisiaj żegluga śródlądowa odgrywa istotną rolę w europejskim systemie transportowym, jednak w Polsce transport wodny śródlądowy obsługuje mniej niż 1% ogólnokrajowych potrzeb przewozowych. Zasadniczym powodem tak zminimalizowanego znaczenia żeglugi śródlądowej w systemie transportowym Polski było marginalne traktowanie transportu wodnego w kolejnych politykach i programach rozwoju transportu w Polsce, a występujące od wielu lat problemy utrzymania i rozwoju śródlądowych dróg wodnych są tego konsekwencją. Intensywny rozkwit środków masowego transportu, głównie kolejowego i samochodowego, spowodował zahamowanie rozwoju dróg wodnych. Konieczna jest więc zmiana traktowania rozwoju infrastruktury dróg wodnych w polityce transportowej kraju. Powiązanie systemu transportowego opartego więcej »

Strategiczne znaczenie dolnej Wisły dla międzynarodowej drogi wodnej E70
KRYSTYNA WOJEWÓDZKA-KRÓL RYSZARD ROLBIECKI 
I nwestycje infrastrukturalne w transporcie charakteryzują się zespołem cech specyficznych, które determinują politykę ich rozwoju. Jedną z takich cech jest niepodzielność techniczna [7] powodująca, że użyteczność realizowanych obiektów jest uzależniona zazwyczaj od: □ zakończenia całego projektu inwestycyjnego (drogi, portu itp.), □ cech technicznych realizowanych obiektów, które muszą być dostosowane do planowanego celu inwestycji, □ realizacji szeregu inwestycji uzupełniających (np. dróg dojazdowych zwiększających dostępność realizowanego obiektu). Niepodzielność techniczna jest przyczyną dużego zakresu prac inwestycyjnych i tym samym dużej kapitałochłonności inwestycji infrastrukturalnych oraz znacznego oddalenia w czasie możliwości osiągania pełnych efektów realizowanego przedsięwzięcia. Przy tej ogólnej zależności są jednak możliwości złagodzenia skutków niepodzielności dzięki przyjęciu odpowiedniej strategii realizacji inwestycji infrastrukturalnej. Są bowiem takie sytuacje, gdy część realizowanego obiektu odgrywa strategiczną rolę w całości projektu i na dodatek może być częściowo wykorzystywana przed ukończeniem całej inwestycji, co zwiększa opłacalność jej realizacji. POTENCJAŁ DOLNEJ WISŁY JAKO ELEMENTU MDW E70 Dolna Wisła jest elementem dwóch biegnących przez Polskę międzynarodowych dróg wodnych MDW E70 i MDW E40 (rys. 1). Dolna Wisła, łącząc porty morskie Gdańska i Gdyni, z zapleczem stanowi ważne uzupełnienie lub alternatywę przeciążonych dróg kolejowych i samochodowych obsługujących te porty, a tym samym stwarza szansę na wzrost wielkości obrotów portowych. Obecnie bowiem, w dobie globalizacji przyczyniającej się do znacznego wzrostu popytu na przewozy drogą morską, to właśnie transport zaplecza staje się podstawową barierą wzrostu obrotów portowych. Porty morskie w Polsce, dzięki podejmowanym inwestycjom, są przygotowane do zwiększenia obrotów, jednak konieczne jest uspraw więcej »

Wspomnienia pośmiertne - Jan Sadoń 1949-2017
Maciej Karzyński Grażyna Tekiela 
Urodził się 21 marca 1949 r. w Chmielniku k.Biłgoraja. Ukończył Liceum Pedagogiczne w 1968 r. w Szczebrzeszynie. Po roku pracy w Szkole Podstawowej w Różańcu rozpoczął studia polonistyczne w Wyższej Szkole Pedagogiczej w Krakowie; ukończył je w 1974 r. Po studiach pracował do 1982 r. w jednostkach administracji państwowej, jednocześnie uczęszczając na studia podyplomowe w zakresie "Metody Zarządzania" w Akademii Ekonomicznej w Krakowie; ukończył je w 1980 r. Jan Sadoń prac więcej »

Wspólnie pomóżmy Noteci!
MAREK TCHÓRZKA HANNA FORBRICH 
Z wiązek Miast i Gmin Nadnoteckich, z siedzibą w Nakle nad Notecią, w obszarze swych działań skupia się na szlaku noteckim, który jest częścią Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 oraz Wielkiej Pętli Wielkopolsko-Lubusko-Kujawsko- -Pomorskiej. Członkowie Stowarzyszenia - samorządy lokalne z trzech województw (lubuskiego, wielkopolskiego i kujawsko- -pomorskiego) oraz instytucje wspierające działalność Związku dążą poprzez różnorodne działania do ożywienia szlaku wodnego. Ostatni okres to znaczna poprawa stanu infrastruktury nabrzeżnej, a to głównie za sprawą zrealizowanych przez samorządy lokalne projektów współfinansowanych ze środków Regionalnych Programów Operacyjnych w okresie programowania 2007-2013. Obecnie dobrze wyposażone przystanie znajdują się w Drawsku i Czarnkowie (woj. wielkopolskie), Nakle nad Notecią i Barcinie (woj. kujawsko-pomorskie). Dobre warunki do cumowania stworzono w Santoku (woj. lubuskie) oraz poprawiono warunki do cumowania w Ujściu (woj. wielkopolskie). Podstawową infrastrukturę nabrzeżną wybudowano we Wrzeszczynie (gmina Wieleń, woj. wielkopolskie). Działania te były jednak tylko początkiem realizacji kolejnych zadań o innym charakterze. Związek realizuje bowiem liczne działania promocyjne mające na celu zainteresowanie turystów Notecią oraz zachęcenie mieszkańców gmin nadnoteckich do odwrócenia się w kierunku rzeki. Duże znaczenie oraz mocny oddźwięk, szczególnie na forum międzynarodowym, miał projekt, którego liderem była Wielkopolska Organizacja Turystyczna w Poznaniu pod nazwą "Kompleksowa promocja markowego produktu turystyki wodnej Wielka Pętla Wielkopolski" oraz "Kompleksowa promocja markowego produktu turystyki wodnej Wielka Pętla Wielkopolski - więcej »

Z nurtem przygody
W ielka Pętla Wielkopolski to niezwykle zróżnicowany szlak żeglowny o długości ok. 690 kilometrów. Składają się na niego przede wszystkim Warta oraz Noteć, które połączone są systemem jezior oraz kanałów (Kanałem Bydgoskim, kanałem Warta-Gopło i Kanałem Górnonoteckim). Co więcej Pętla jest doskonale skomunikowana z drogami wodnymi naszych sąsiadów. Od zachodu ma połączenie ze szlakami wodnymi Brandenburgii, a poprzez Kanał Bydgoski z rzekami Drogi Wodnej E70. Można zatem przepłynąć z Odry poprzez Wielkopolskę i Kanał Bydgoski aż do Wisły. Na szlaku czekają liczne wypożyczalnie sprzętu pływającego, doskonale wyposażone przystanie, mariny i tawerny, gdzie można zakosztować lokalnych przysmaków, zatankować łódkę, skorzystać z Internetu i cieszyć się wszelkimi dobrami cywilizacji - ale tylko tak długo, jak mamy na to ochotę. Wystarczy bowiem odbić od brzegu i po kilkudziesięciu minutach znaleźć się w niemal dziewiczym rejonie pełnym ptaków, wspaniałych krajobrazów, naturalnych rozlewisk i jezior polodowcowych. Wielkopolska to unikatowy region, gdzie w ciągu jednego popołudnia możemy podziwiać perełki architektury, zwiedzić średniowieczny zamek, pojeździć na koniu, wypić piwo z lokalnego browaru czy zachwycić się tysiącletnim dębem - na marginesie w regionie znajduje się największe skupisko tych drzew w Europie. MALOWNICZA WARTA Zaczniemy naszą podróż od stolicy Wielkopolski. Z Poznania płyniemy na północ. Należy przy tym pilnie śledzić komunikaty o ćwiczeniach na przylegającym do rzeki poligonie w Biedrusku, mogących spowodować czasowe zamknięcie szlaku wodnego. Pierwszą profesjonalną mariną jest "Akwen Marina" w Czerwonaku. Około 200 metrów od brzegu Warty rozpoczyna się także szlak pieszy, prowadzący m.in. na Dziewiczą Górę, szlak rowerowy oraz Szlak Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka. Po minięciu Biedruska oraz Murowanej Gośliny dotrzemy do Obornik, starego królewskiego miasta. Możemy zatrzymać się więcej »

Zabudowa hydrotechniczna Bydgoskiego Węzła Wodnego w świetle koncepcji przestrzennego, otwartego muzeum hydrotechniki
DOMINIKA MUSZYŃSKA-JELESZYŃSKA ŻANETA MARCINIAK 
B ydgoski Węzeł Wodny (BWW) to system będący wyjątkowym związkiem cech hydrograficznych i technicznych, który tworzą rzeki Brda i Wisła, Kanał Bydgoski, tzw. Stary Kanał Bydgoski, struga Flis, a także poza granicami Bydgoszczy Kanał Górnonotecki [Tychoniewicz, 1938; Jankowski, 1975; Bydgoski Węzeł Wodny, 2004; Program rozwoju i rewitalizacji Bydgoskiego Węzła Wodnego, 2006]. Jedną z cech charakteryzujących i wyróżniających BWW jest zróżnicowana zabudowa hydrotechniczna zlokalizowana w jego obrębie, umożliwiająca wielofunkcyjne wykorzystanie zasobów wód powierzchniowych, m.in. w zakresie transportu osób i towarów, wytwarzania energii elektrycznej, zaopatrzenia ludności i przemysłu w wodę, utrzymania stanu ekosystemów wodnych i od wody zależnych oraz w zakresie turystyki, sportu i rekreacji. Zabudowa hydrotechniczna zlokalizowana na ciekach BWW wraz z nadrzecznymi, miejskimi terenami oraz z założeniami architektoniczno-krajobrazowymi identyfikuje Bydgoszcz i świadczy o jej nadrzecznej tożsamości, silnych i wielowiekowych związkach z Brdą, Wisłą i Kanałem Bydgoskim. Katalog budowli hydrotechnicznych i urządzeń wodnych określa ustawa z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne oraz Rozporządzenie Ministra Środowiska z 20 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie. W tab. I przedstawiono wybrane budowle hydrotechniczne i urządzenia wodne zlokalizowane w Bydgoszczy. Katalog budowli hydrotechnicznych zlokalizowanych w obrębie Bydgoskiego Węzła Wodnego jest znaczący i stanowi jednocześnie zbiór obiektów o szczególnych walorach historycznych i kulturowych, świadczących o osiągnięciach w dziedzinie nauki i praktyki zwanej hydrotechniką. W artykule scharakteryzowano wybrane budowle i urządzenia w granicach administracyjnych Bydgoszczy. Katalog obiektów powstał na podstawie inwentaryzacji przeprowadzonej w ramach przedmiotu eksploatacja dróg wodnych na kierun więcej »

Zalew Wiślany - Zalew Wielkich Możliwości
JERZY WCISŁA 
Z alew Wiślany to akwen o wielu walorach, ale też wielu barierach, które warunkują jego wykorzystanie gospodarcze. W jego bezpośrednim otoczeniu mieszka ok. 700 tys. osób. A w promieniu 30 minut jazdy znajdują się takie skupiska ludności, jak Trójmiasto (750 tys. mieszkańców), Kaliningrad (437 tys.) i Elbląg (124 tys.). To jeden z większych akwenów w Europie. Jego długość to ponad 90 km, a szerokość waha się od 6 do 13 km. Powierzchnia wynosi 838 km2, z czego 328 km2 znajduje się po polskiej stronie. Zalew stanowi część Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, łączącej Kłajpedę, Kaliningrad, Elbląg, Bydgoszcz z Berlinem i portami zachodnimi Rotterdamem i Antwerpią. W polskiej części sieci Międzynarodowych Dróg Wodnych (MDW) Wisłą łączy się z Warszawą, a Odrą z Dunajem. Niestety Zalew Wiślany po II wojnie światowej został podzielony między Polskę i były Związek Radziecki, przy czym jedyne bezpośrednie połączenie z Bałtykiem znalazło się po stronie rosyjskiej i z powodów politycznych nie było dostępne dla żeglugi do polskiej części zalewu. To poskutkowało wieloletnim zastojem w rozwoju tego akwenu.Zalew Wiślany jest dobrze skomunikowany z polską i europejską siecią dróg wodnych. Niestety, z powodu kilkudziesięcioletnich zaniedbań, ta sieć - po polskiej stronie - nie jest wykorzystywana turystycznie we właściwej skali. Są jednak przesłanki pozwalające liczyć na to, że ta sytuacja radykalnie się zmieni w ciągu najbliższych 5-15 lat. Trzy najważniejsze przesłanki: 1. W okresie pierwszej perspektywy unijnej (2007-2013) w infrastrukturę turystyczną nad polskimi rzekami zainwestowano ok. 3 mld zł (głównie samorządy), stwarzając sieć ponad 100 nowoczesnych szlaków i ośrodków wodniackich. 2. Polska w 2016 r. podpisała, a w 2017 ratyfikowała konwencję AGN - o głównych europejskich drogach śródlądowych. Rząd przyjął program rewitalizacji ponad 2 tys. km rzek i kanałów, które mają zostać przystosowane do potrzeb żeglugowych do więcej »

Zbiornik Wisła Czarne bez tajemnic !
Od blisko 50 lat chroni przed powodziami i dostarcza wodę pitną mieszkańcom Wisły, Ustronia i Skoczowa, magazynuje ją też na wypadek suszy. Spotykają się w nim Biała i Czarna Wisełka, a jego zapora po prawie półwieczu 8 i 9 lipca 2017 r. pierwszy raz została otwarta dla zwiedzających.Zbiornik Wisła Czarne, bo o nim mowa, za sprawą obchodów Roku Rzeki Wisły 2017 został udostępniony przez administratora tej rzeki - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach wszystkim ciekawym, co kryje się 20 m pod lustrem wody, w galerii rezerwuaru. 8 i 9 lipca 2017 r. od godz. więcej »

  • Aktualnoś›ci
  • Bestsellery
2018-04-19

INNOFORM 2018»

2018-01-13

Otwarcie Centralnego Archiwum i Biblioteki SEP»

2017-12-21

Wody Polskie - razem dla przyszłości naszych wód»

2017-11-27

Seminarium PPPS 2018 po raz pierwszy w Polsce»

2017-11-24

Paperworld 2018»

2017-05-26

"Papierowe Inspiracje"»

2017-05-18

XLV Szkoła Hydrologii»

2017-05-09

Tetra Pak - pionierskie rozwiązania cyfrowe»

2017-04-28

Problematyka rozwoju branży metalowej w Polsce»

2017-04-26

Zakończenie II edycji "Starcia Szlifierzy"»

Problemów z budynkami ciąg dalszy - część 2

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2018-3)»

Zawiadomienia o czynnościach wznowienia znaków granicznych, wyznaczenia punktów granicznych lub ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2018-3)»

O dronach w trzech aktach

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2018-3)»

Bocznikowanie zwarć jednofazowych w sieci SN z układem gaszenia zwarć przemijających

WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
(2018-3)»

Wpływ pola magnetycznego na zawartość 5-hydroksymetylofurfuralu, aktywność diastazy oraz zmiany w widmach ATR-FTIR w świeżych miodach gryczanych

PRZEMYSŁ CHEMICZNY
(2018-3)»

Nowatorskie podejście do zarządzania jakością w branży morskiej na przykładzie stoczni Ostróda Yacht

PROBLEMY JAKOŚCI
(2018-3)»

Monitoring jakości wody technologicznej jako istotny element systemu HACCP

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2018-3)»

Wydzielanie wyższych kwasów tłuszczowych z ubocznego produktu rafinacji olejów roślinnych (soapstock)

PRZEMYSŁ CHEMICZNY
(2018-3)»

Zagrożenia mikrobiologiczne występujące w produktach mięsnych

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2018-3)»

Zespół doradczy do spraw rozwiązań systemowych w geodezji i kartografii - Zespołu nie ma - i co dalej?

PRZEGLĄD GEODEZYJNY
(2018-4)»

r e k l a m a

LISTA CZASOPISM

  • ATEST - OCHRONA PRACY
  • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
  • CHŁODNICTWO
  • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
  • DOZÓR TECHNICZNY
  • ELEKTROINSTALATOR
  • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
  • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
  • GAZETA CUKROWNICZA
  • GOSPODARKA MIĘSNA
  • GOSPODARKA WODNA
  • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
  • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
  • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
  • MATERIAŁY BUDOWLANE
  • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
  • ODZIEŻ
  • OPAKOWANIE
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
  • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
  • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
  • PRZEGLĄD MECHANICZNY
  • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
  • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
  • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
  • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
  • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
  • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
  • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
  • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
  • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
  • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
  • SZKŁO I CERAMIKA
  • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
  • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
  • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH

WYSZUKIWANE FRAZY

Aura żywność ekologiczna filtracja Inżynieria materiałowa konserwanty suszenie grzyby przemysł chemiczny elektronika grafen hACCP logistyka cukier Herbata gospodarka mięsna miód materiały budowlane gospodarka wodna transglutaminaza dodatki do żywności pszenica Żarczyński ksylitol przegląd elektrotechniczny chleb ryby olej lniany pieczywo amarantus olej rzepakowy jakość atest 7 kukurydza czekolada gluten gmo antyoksydanty LED kaizen mleko iso 22000 ocena ryzyka drożdże błonnik makaron ochrona przed korozją pompy ciepła Kociołek-Balawejder przemysł spożywczy problemy jakości żywność funkcjonalna przegląd papierniczy wino lody Przegląd Mleczarski orkisz proso Kawa WZBOGACANIE ŻYWNOŚCI antocyjany ekstruzja zamrażanie nanotechnologia polifenole kakao kiełki kontakt aluminium zielona herbata analiza sensoryczna błonnik pokarmowy sól opakowania mięso reologia ocena ryzyka zawodowego rokitnik olejki eteryczne ARONIA opakowania aktywne enzymy karotenoidy jęczmień masło dynia kofeina mąka biogaz kefir liofilizacja ścieki fotowoltaika żyto jakość żywności wiadomości elektrotechniczne celiakia przyprawy probiotyki piwo
  • WYDAWNICTWO | PRENUMERATA | REKLAMA | DRUKARNIA | KOLPORTAŻ | REGULAMIN E-USŁUG
Projekt i wykonanie: Pragma Software