• LOGOWANIE
  • KOSZYK
  • KONTAKT
    • WYDAWNICTWO
    • REDAKCJE
      • ATEST - OCHRONA PRACY
      • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
      • CHŁODNICTWO
      • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
      • DOZÓR TECHNICZNY
      • ELEKTROINSTALATOR
      • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
      • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
      • GOSPODARKA MIĘSNA
      • GOSPODARKA WODNA
      • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
      • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
      • MATERIAŁY BUDOWLANE
      • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
      • OPAKOWANIE
      • PROBLEMY JAKOŚCI
      • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
      • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
      • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
      • PRZEGLĄD MECHANICZNY
      • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
      • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
      • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
      • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
      • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
      • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
      • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
      • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
      • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
      • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
      • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
      • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
      • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
    • REKLAMA
    • DRUKARNIA
    • KOLPORTAŻ
  • PRENUMERATA
  • LISTA CZASOPISM
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTROINSTALATOR
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
 
PORTAL INFORMACJI TECHNICZNEJ - NAJWIĘKSZA BAZA ARTYKUŁÓW TECHNICZNYCH ONLINE - AKTUALNIE 116514 PUBLIKACJE
  •   CZASOPISMA  
    • ATEST - OCHRONA PRACY
    • AURA
    • CHŁODNICTWO
    • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
    • ELEKTROINSTALATOR
    • DOZÓR TECHNICZNY
    • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
    • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
    • GAZETA CUKROWNICZA
    • GOSPODARKA MIĘSNA
    • GOSPODARKA WODNA
    • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
    • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
    • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
    • MATERIAŁY BUDOWLANE
    • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
    • OPAKOWANIE
    • PROBLEMY JAKOŚCI
    • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
    • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
    • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
    • PRZEGLĄD MECHANICZNY
    • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
    • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
    • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
    • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
    • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
    • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
    • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
    • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
    • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
    • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
    • SZKŁO I CERAMIKA
    • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
    • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
    • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
  •   KSIĄŻKI 
  • WIRTUALNA CZYTELNIA
  •   PRENUMERATA 
  •   REKLAMA 
  •   DRUKARNIA 
  •   KOLPORTAŻ 
  •   WYDAWNICTWO
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • 2017-7

PROBLEMY JAKOŚCI

Miesięcznik ISSN 0137-8651 e-ISSN 2449-9862 - rok powstania: 1968
Czasopismo Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT (FSNT NOT)

Czynniki determinujące usługi edukacyjne uczelni wyższych - wyniki badań
(ang. Factors determining educational services of higher education institutions - results of research)

DOI:10.15199/48.2017.7.4
Seweryn CICHOŃ 
Streszczenie
Znajomość opinii klientów co do działań organizacji, w tym uczelni, jest podstawą w jej dalszym funkcjonowaniu na wysoce konkurencyjnym rynku. W celu kompleksowej oceny usług edukacyjnych w uczelni wyższej należy rozpatrzyć czynniki je determinujące. Poznając ocenę oferty usług edukacyjnych przez studentów, można rozpoznać oczekiwania beneficjentów wynikające z ich potrzeb osobistych, przeżyć czy doświadczenia. Rolą kadry zarządzającej jest ustosunkowanie się do potrzeb studentów i zagwarantowanie wysokiego poziomu kształcenia w sprzyjających temu procesowi warunkach. Celem artykułu jest próba oceny istotności czynników determinujących usługi edukacyjne w szkolnictwie wyższym. W badaniu empirycznym przyjęto tezę: Warunki ekonomiczne i organizacyjne oraz popyt na usługi edukacyjne w sposób istotny wpływają na zarządzanie uczelnią wyższą. W ramach przeprowadzonych badań na podstawie wartości ocen parametrów opracowano model logitowy dla jakości kształcenia przebadanych uczelni wyższych
Słowa kluczowe: jakość usług edukacyjnych, zarządzanie uczelnią wyższą, otoczenie, determinanty usług edukacyjnych, oferta edukacyjna
Abstract
Familiarity with customer feedback on the organization’s activities, including the university, is the basis to its continued operation in a highly competitive market. In order to evaluate the comprehensive educational services at higher education institutions, it is necessary to consider factors determining them. By recognizing the students’ evaluation of the services, one can recognize the expectations of the beneficiaries based on their personal needs, and experiences. The role of management is to address the needs of students and to guarantee them higher level of education in the conditions which are favourable to this process. The aim of this article is to assess the relevance of factors determining educational services in higher education. In the empirical study, the thesis was adopted: The economic and organizational conditions, educational services prevailing at the university management is significantly influenced by, which has been proved. Within the framework of the conducted research based on the values of the parameter evaluations, a logit model was developed for the quality of education of the studied universities.
Keywords: quality of educational services, university management, environment, determinants of educational services, educational offer
Do czynników sukcesu organizacji tworzących przewagę nad konkurencją należą: jakość, koszty i zadowolenie klienta. Uczelnia wyższa ma decydujące znaczenie w podnoszeniu i doskonaleniu kwalifikacji, w kształtowaniu postaw, które rzutują na jakość i poziom gospodarki kraju. Każda organizacja dążąca do sukcesu powinna zakładać osiąganie celu nadrzędnego działalności, jakim jest ciągła poprawa jakości. Jakość zarządzania szkołą wyższą jest ściśle powiązana z jakością usługi edukacyjnej. Jakość usługi edukacyjnej staje się wyzwaniem dla teorii i praktyki w zarządzaniu organizacją edukacyjną. Zarządzanie jakością szkoły wyższej powinno wnieść konkretne efekty i służyć poprawie przyszłości [3,5,7,8]. Zarządzanie uczelnią wyższą w obecnych czasach nabiera nowego wymiaru. Od uniwersytetu wymaga się już nie tylko pełnego zaangażowania w to, co dzieje się wewnątrz organizacji, ale również żywych relacji z otoczeniem [1]. Zatem szkoła wyższa powinna być innowacyjna, podążać za trendami, podejmować działania przedsiębiorcze, marketingowe, być zorientowana na wiedzę, kapitał ludzki, społeczną odpowiedzialność, rozwój lokalny, regionalny, rynek pracy, potrzeby studentów, firm i instytucji. 24 2017 L i p i e c Uczelnia wyższa jako organizacja działa w oparciu o szereg specyficznych zasobów przy uwzględnieniu prowadzenia działalności dydaktycznej i badawczej [2]. Do zasobów uczelni można zaliczyć m.in.: kadrę, z podziałem na naukowców i pracowników administracyjnych, aparaturę naukowo- -badawczą, zasoby biblioteczne, archiwa, budynki i budowle. Kompleksowe wykorzystywanie zasobów umożliwia uczelni efektywne funkcjonowanie. Zwraca się uwagę na to, że skuteczne zarządzanie uczelnią wyższą wymaga dużego wysiłku i zaangażowania kadry kierowniczej - władz uczelni. Istnieje wiele przyczyn wdrażania zmian w organizacji. Kadra zarządzająca odgrywa istotną rolę w procesie wdrażania zmian w organizacji świadczącej usługi edukacyjne, którą j [...]
 

  • ZAKUP JEDNORAZOWY I DOSTĘP DO WIRTUALNEJ CZYTELNI
  • PRENUMERATA PAPIEROWA

   
Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny)
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność elektroniczna) - tylko 6,00 zł
(płacisz 45% mniej niż przy płatności SMS)
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 1h tylko 24.60 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 4h tylko 43.05 zł
 DO KOSZYKA 
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 12h tylko 73.80 zł
 DO KOSZYKA 
Metoda płatności: SMS Premium
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność SMS'em) - 11,07 zł brutto (9,00 zł + VAT)
  kup! (SMS)    
 

Prenumerata

Szanowny Kliencie!
Zamów roczną prenumeratę w wersji PLUS a uzyskasz dostęp do archiwalnych publikacji tego czasopisma.
Nie zwlekaj - skorzystaj z tysięcy publikacji o najwyższym poziomie merytorycznym.
prenumerata papierowa roczna PLUS (z dostępem do archiwum e-publikacji) - tylko 492,00 zł
prenumerata papierowa roczna PLUS z 10% rabatem (umowa ciągła) - tylko 442,80 zł *)
prenumerata papierowa roczna - 402,00 zł
prenumerata papierowa półroczna - 201,00 zł
prenumerata papierowa kwartalna - 100,50 zł
okres prenumeraty:   
*) Warunkiem uzyskania rabatu jest zawarcie umowy Prenumeraty Ciągłej (wzór formularza umowy do pobrania).
Po jego wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy o przesłanie umowy (w dwóch egzemplarzach) do Zakładu Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT.
Zaprenumeruj także inne czasopisma Wydawnictwa "Sigma-NOT" - przejdź na stronę fomularza zbiorczego »


Bibliografia

[1] Biadacz Renata, Dariusz Tanasiewicz. 2014. "Uczelnia jako jednostka sektora finansów publicznych". Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 16:110.
[2] Chluska Jolanta, Szczepanik Waldemar. 2014. Koszty kształcenia w szkołach wyższych w Polsce
[w:] Chluska Jolanta, Kowalska Sylwia (red. nauk.): Zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa w warunkach ryzyka. Aspekty praktyczne, Częstochowa: Sekcja Wydawnictw Wydziału zarządzania Politechniki Częstochowskiej: 157.
[3] Cichoń Seweryn. 2013. Jakość kształcenia w szkole wyższej, Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej: 107-108.
[4] Gajda Joanna, Seweryn Cichoń (red. nauk.). 2015. Problemy zarządzania współczesną uczelnią-ujęcie wieloaspektowe, Częstochowa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej: 3.
[5] Skrzypek Elżbieta. 2002. Rola wiedzy i kapitału intelektualnego w zarządzaniu jakością w uczelni,
[w:] Dietl Józef, Sapijaszka Zofia. (red. nauk.): Zarządzanie jakością w szkolnictwie wyższym, Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości: 119-121.
[6] Sowell Thomas. 1996. Amerykańskie szkolnictwo od wewnątrz: upadek, oszustwo, dogmaty, przekł.
[z ang.] Sowa Jan. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej: 43.
[7] Wawak Tadeusz. 1998. Wdrażanie Total Quality Management (TQM) na bazie norm EN-ISO 9000 w urzędach administracji publicznej
[w:] Wawak Tadeusz. Wdrażanie TQM, norm ISO 9000 i ISO 14000 w urzędach administracji publicznej i w przedsiębiorstwach, Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała: 101.
[8] Wiśniewska Małgorzata. 2007. "Total Quality Education w szkolnictwie wyższym. Uwarunkowanie wdrażania". Problemy Jakości 8:8.

Rekomenduj znajomym
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

INNE PUBLIKACJE W TYM ZESZYCIE

Badanie zależności między długotrwałością systemowego zarządzania jakością a podejściem do identyfikacji i oceny niezgodności - DOI:10.15199/48.2017.7.5
Milena DRZEWIECKA-DAHLKE 
Obecne uwarunkowania rynkowe zmuszają przedsiębiorców do radzenia sobie z zagrożeniami, które wynikają z dynamicznych zmian zachodzących w mikro- i makrootoczeniu [2, s. 21; 5, s. 12]. W ostatnich dziesięcioleciach przemiany gospodarcze sprawiły, że popularna stała się orientacja na jakość [11, s. 7]. Niestety współcześnie konkurowanie jakością polegające na spełnianiu wyspecyfikowanych wymagań nie jest już wystarczające. Większego znaczenia nabiera ciągłe doskonalenie, rozumiane jako "przedsięwzięcie podejmowane w celu uzyskania dodatkowych korzyści zarówno dla organizacji, jak i dla jej klientów" [8, s. 39 za: 6, 9]. Chęć osiągania coraz lepszych wyników powinna być motywatorem do wdrażania rozwiązań ukierunkowanych m.in. na minimalizację ryzyka wystąpienia niezgodności [12, s. 2]. Dążenie do doskonałości wymusza przyjęcie konkretnych strategii postępowania oraz określonych sposobów pomiaru postępu we wdrożonych zmianach [7, s. 7]. Ciągłe doskonalenie powinno być realizowane m.in. poprzez działania korygujące (podejmowane w celu wyeliminowania przyczyny niezgodności i zapobieżeniu ponownemu wystąpieniu) i zapobiegawcze (podejmowane w celu wyeliminowania przyczyny potencjalnych niezgodności i zapobieżeniu ich wystąpieniu) [15, s. 33; 18, s. 31]. Konieczne okazuje się podejmowanie działań mających na celu identyfikowanie niezgodności, diagnozowanie ich przyczyn, opracowywanie planu działań korygujących, wdrożenie i ocenę jego skuteczności [1, s. 1002; 3, s. 89]. Niezwykle ważne okazuje się w tym zakresie stosowanie dodatkowych instrumentów jakości1 [17, s. 7]. Ponadto niemożliwe jest doskonalenie systemów projakościowych bez zaangażowania wszystkich pracowników. 1 Instrumentarium doskonalenia jakości obejmuje zasady, metody i narzędzia [13, s. 26]. 28 2017 L i p i e c Dla powyższych wytycznych doskonalenia przeanalizowano wymagania normy ISO 9001 z uwzględnieniem podziału na dwie wersje, tj. z roku 2009 oraz 2015. więcej »

Czynniki kształtujące satysfakcję klienta urzędu gminy - studium przypadku - DOI:10.15199/48.2017.7.3
Magdalena DUDEK Mariusz GIEMZA 
Satysfakcja klienta jest płaszczyzną będącą w centrum zainteresowania praktycznie wszystkich podmiotów gospodarczych działających na rynku. Podmioty gospodarcze - organizacje działające na rynku konkurencyjnym nie mogą pozwolić sobie na bagatelizowanie zmieniających się potrzeb swoich klientów. Poprawne zaspokojenie potrzeb prowadzi do powstania właściwego poziomu satysfakcji klienta, a przez to do generowania przychodów dla tych organizacji. W organizacjach usługowych zorientowanych na klienta przyjmuje się strategię polegającą na: pozyskiwaniu danych nt. satysfakcji klienta, dokonywaniu pomiarów i analiz zmian (barometr) oraz działań wdrażających, obejmujących komunikowanie wyników pracownikom. Koncepcyjny model orientacji na klienta dla firm usługowych zakłada, że strategia orientacji na klienta, pomiary i analiza oraz komunikowanie wyników przekładają się na satysfakcję klienta i na wyniki finansowe [6]. Organizacje działające na rynku konkurencyjnym kształtują poziom jakości oferowanych wyrobów i usług, tak by charakteryzowały się właściwą jakością i wzbudzały zainteresowanie klientów. Decyzja klienta o akceptacji lub odrzuceniu produktu determinuje sukces lub porażkę organizacji na konkurencyjnym rynku [7]. Oprócz sfery konkurencyjnej funkcjonuje w polskiej gospodarce narodowej sektor, w którym działają różnorodne organizacje nietworzące rynku konkurencyjnego. Są w dużym stopniu monopolistami, dlatego z natury rzeczy nie muszą troszczyć się o klientów. Są to głównie organizacje dostarczające media do domów mieszkalnych i instytucji, świadczące usługi zdrowotne czy urzędy administracji publicznej. Wiele z tych organizacji stara się jednak właściwie zaspokajać potrzeby swoich klientów, tak samo jak jest ten proces realizowany przez organizacje działające w warunkach konkurencji, mimo że klient nie ma możliwości wyboru i zmuszony jest i tak korzystać z ich usług. Jest to w wielu przypadkach efekt funkcjonowania w więcej »

Ogłoszono zwycięzców 5. dorocznego Manufacturing Excellence Awards 2017
CEO Manufacturing Magazine chciałby podziękować wszystkim tym, którzy wzięli udział w 5. edycji CEE Manufacturing Excellence & Industrial Property Awards 2017 roku. Po raz kolejny uroczystość wręczenia nagród, która odbyła się w hotelu Intercontinental w Warszawie, była miejscem spotkania grupy liderów branży z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Gala potwierdziła status jednej z najważniejszych imprez w regionie. Recaro Aircraft Seating, Toyota Motor Europe, Panattoni Europe i Valeo Group byli w tym roku wielkim więcej »

Optymalizacja jakości życia w pracy
Urszula BUKOWSKA 
Ludzie od zawsze dążyli do poprawy jakości życia. Dlatego doskonalili funkcjonalność i estetykę swoich domów, przyswajali coraz bardziej zaawansowane sposoby dbania o zdrowie, usprawniali środki służące do komunikacji i komunikowania się. Ponieważ istotna część życia przeznaczona jest na pracę zawodową, również i poprawa jakości życia w pracy stała się przedmiotem zainteresowania człowieka. Celem niniejszego artykułu jest określenie sposobów optymalizacji jakości życia w pracy. W związku z tak określonym celem podjęto próbę wskazania cech pracy ważnych dla jakości życia, określenia roli pracodawcy w optymalizowaniu jej oraz zidentyfikowania narzędzi służących tej optymalizacji. Przyjęto następującą hipotezę badawczą: skuteczność optymalizacji jakości życia w pracy zależy od przeprowadzenia sondażu opinii pracowników na temat tej jakości. Badania prowadzono w oparciu o analizę literatury przedmiotu, obejmującej publikacje z zakresu jakości i zarządzania nią, zarządzania zasobami ludzkimi oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Przeprowadzono również badania sondażowe z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Istota jakości życia w pracy Człowiek nieustannie dokonuje oceny tego, czego doświadcza. Ocenia też swoje życie i jego jakość. Romuald Kolman, jeden z najważniejszych badaczy jakości, zauważył, że "Zasięg rzeczowy problematyki jakości życia dotyczy tego wszystkiego z czym człowiek styka się na co dzień" [6, s. 142]. Oznacza to, że można wskazać wiele sfer życia konstytuujących jego jakość. Dla dorosłego człowieka jedną z nich jest sfera pracy zawodowej. Niektórzy autorzy piszą w związku z tym o jakości życia funkcjonalnego [6, s. 160], inni - o jakości życia zawodowego [10, s. 221]. W niniejszym opracowaniu wykorzystano pojęcie jakości życia w pracy, 34 2017 L i p i e c z zastrzeżeniem, że nie jest ono tożsame z jakością życia zawodowego. Jakość ta rozumiana jest jako stopień spełnienia stawianych życiu w pracy wy więcej »

Użyteczność ocen pracowniczych w ograniczeniu marnotrawstwa w administracji publicznej - DOI:10.15199/48.2017.7.2
Bożena GAJDZIK 
W ciągu ostatnich lat większą uwagę zwraca się na efektywne funkcjonowanie administracji publicznej. Można tu przytoczyć publikacje: P. Selfa (1993)2, G. E. Smitha i C. A. Hutsmana (1997)3, G. Stokera (2006)4, J. O’Flynna (2007).5 Wymienieni autorzy efektywność administracji publicznej charakteryzują poprzez: skuteczność, odpowiedzialność, praworządność, sprawiedliwość i wartość społeczną. Uznaje się, że administracja działa dobrze, gdy większość decyzji podejmowanych jest na miejscu przez bezpośrednich wykonawców danej pracy bez marnotrawstwa. Marnotrawstwo oznacza zużycie środków na zbędne lub niewłaściwe czynności administracyjne. Wydawanie zezwoleń, koncesji, wprowadzanie danych do rejestru (bazy danych), wydawanie decyzji w trybie kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) powinno odbywać się sprawnie i "bez zbędnej zwłoki". Artykuł 36 kodeksu postępowania administracyjnego nakłada taki obowiązek na wszelkie organy administracji publicznej. W przypadku opieszałości urzędnika klienci dysponują możliwością złożeniem zażalenia na działania organów. Organy wyższej instancji (Sądy Administracyjne) mogą nałożyć grzywny na urzędników, którzy w sposób przewlekły prowadzą 10 2017 L i p i e c postępowania oraz pozorują czynności administracyjne. Ustawa z 2011 roku o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych jest narzędziem egzekucyjnym powstrzymującym urzędników przed wydawaniem wadliwych decyzji. Rozwiązaniem systemowym na poziomie zarządzania placówką jest implementacja założeń Office Kaizen6. Narzędziem stosowanym w procesie eliminacji strat jest obligatoryjnie stosowana karta oceny pracownika samorządowego. Celem niniejszej publikacji jest ustalenie kategorii marnotrawstwa wraz z podaniem przykładów oraz analiza kart ocen pracowników w aspekcie ich użyteczności dla Office Kaizen. Część pierwsza pracy powstała na podstawie studium literatury oraz odniesień do pracy samorządowców typu whistlebl więcej »

Wybrane przejawy dysfunkcyjnych zachowań pracowników w sektorze administracji samorządowej - raport z badania - DOI:10.15199/48.2017.7.1
Dawid SZOSTEK 
Zachowania dysfunkcyjne w miejscu pracy można zdefiniować jako takie, które odbiegają od powszechnie przyjętych w organizacji norm i standardów (Misbah, Ambreen, 2012, s. 244), przy czym muszą mieć one charakter wolicjonalny i świadomy oraz powtarzać się. Można tu wskazać na powszechnie uznane za poważne dewiacje, jak kradzieże własności firmowej, defraudacje, łapówkarstwo, przemoc fizyczną bądź psychiczną, molestowanie seksualne czy mobbing (Anjum i Parvez 2013 s. 418-419; Gruys i Sackett 2003, s. 30-42). Mogą to być także pozornie mniej znaczące patologie, jak: załatwianie w godzinach pracy prywatnych spraw, sztuczne wydłużanie przerw, faworyzowanie, nepotyzm, plotkowanie czy oczernianie. W końcu mogą to być też zachowania dysfunkcyjne, które są oceniane niejednoznacznie, a często postrzega się je jako pożyteczne dla organizacji i pracownika (np. pracoholizm wraz z jego częstą pochodną - wypaleniem zawodowym). Dysfunkcje w zachowaniach pracowników nie powinny mieć miejsca w żadnej organizacji, a szczególnie takiej, której celem jest wysoka jakość prowadzonej działalności, jako że ich występowanie utrudnia realizację praktyk składających się na zarządzanie poprzez jakość (Ebrahimi, Sadeghi, 2013, s. 5627-5628; Fu et al., 2015, s. 129). Tymczasem w obecnej, zglobalizowanej i liberalnej gospodarce, podnoszenie jakości funkcjonowania jest jednym z ważniejszych czynników na drodze do osiągnięcia trwałej przewagi konkurencyjnej (Ashraf, 2016, s. 200). Dużą rolę w tym procesie odgrywają menedżerowie, także jeśli chodzi o łagodzenie/eliminowanie konkretnych rodzajów zachowań dysfunkcyjnych w organizacji (Camisón, 2010, s. 664). Wśród teoretyków nie ma zgodności co do definicji i klasyfikacji zachowań dysfunkcyjnych. Funkcjonuje również wiele terminów określających te zachowania, jak: patologiczne, kontrproduktywne, obraźliwe, niezgodne, omijające, nieetyczne, antysocjalne, odwetowe, niekonwencjonalne, destruktywne, niebez więcej »

Z PRASY ZAGRANICZNEJ
Zintegrowane systemy zarządzania - interpretacje, wyniki, możliwości Gunnar Dahlin, Raine Isaksson. 2017. “Integrated management systems - interpretations, results, opportunities". The TQM Journal, 29 (3): 528-542.Opublikowanie, w 1996 roku, normy ISO 14001 zainicjowało proces integrowania znormalizowanych systemów zarządzania. Obecnie najczęściej wdrażane i jednocześnie integrowane ze sobą są trzy takie systemy, tj. system zarządzania jakością (zgodny z wymaganiami normy ISO 9001), system zarządzania środowiskowego (oparty na wymaganiach normy ISO 14001) oraz system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (zgodny z wymaganiami normy OHSAS 18001). W praktyce integracja przebiega w więcej »

  • Aktualnoś›ci
  • Bestsellery
2019-02-22

Techtextil 2019»

2019-02-22

Prakseologia w zarządzaniu i dowodzeniu 2019»

2019-02-21

Targi BHP w Katowicach»

2019-02-19

Portal o pakowaniu»

2019-02-15

Nagrodzono produkty przyszłości»

2019-02-14

Targi Warsaw Pack»

2019-02-12

Pakowanie w Norymberdze»

2019-02-08

Konferencja bhp w Katowicach»

2019-02-07

INDUSTRYmeeting w Sosnowcu»

2019-02-07

Sympozjum HYDROPREZENTACJE XXII»

Możliwości współpracy automatyki samoczynnego załączania rezerwy i systemu FDIR

WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
(2018-12)»

Modelowanie spalania paliw gazowych w komorach grzewczych metodą DRGEPSA

HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
(2018-12)»

Wybrane zagadnienia postępowania z odpadami w kontekście bezpieczeństwa ekologicznego na przykładzie Wojskowych Zakładów Uzbrojenia S.A.

PROBLEMY JAKOŚCI
(2018-12)»

Jak zmiany klimatu wpływają na niedźwiedzia brunatnego?

AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
(2018-12)»

Wybrane aspekty dotyczące fałszowania żywności

PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
(2018-12)»

Radar harmoniczny do wykrywania zdalnie uruchamianych ładunków IED

ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
(2018-12)»

Długoterminowe magazynowanie energii w złożach adsorpcyjnych

CHŁODNICTWO
(2018-6)»

Stabilność antocyjanów w wybranych mrożonych owocach

CHŁODNICTWO
(2018-6)»

Wykorzystanie metod i narzędzi zarządzania jakością usług w podmiotach leczniczych. Analiza przypadków

PROBLEMY JAKOŚCI
(2019-1)»

Zawodowe i środowiskowe narażenie narządu słuchu na toksyczne działanie metali ciężkich

PRZEMYSŁ CHEMICZNY
(2018-12)»

LISTA CZASOPISM

  • ATEST - OCHRONA PRACY
  • AURA OCHRONA ŚRODOWISKA
  • CHŁODNICTWO
  • CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
  • DOZÓR TECHNICZNY
  • ELEKTROINSTALATOR
  • ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
  • GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
  • GAZETA CUKROWNICZA
  • GOSPODARKA MIĘSNA
  • GOSPODARKA WODNA
  • HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
  • INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
  • MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
  • MATERIAŁY BUDOWLANE
  • OCHRONA PRZED KOROZJĄ
  • ODZIEŻ
  • OPAKOWANIE
  • PROBLEMY JAKOŚCI
  • PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
  • PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
  • PRZEGLĄD GEODEZYJNY
  • PRZEGLĄD MECHANICZNY
  • PRZEGLĄD PAPIERNICZY
  • PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
  • PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
  • PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY
  • PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
  • PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
  • PRZEMYSŁ CHEMICZNY
  • PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
  • PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
  • RUDY I METALE NIEŻELAZNE
  • SZKŁO I CERAMIKA
  • TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
  • WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
  • WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH

WYSZUKIWANE FRAZY

aura żywność ekologiczna inżynieria materiałowa konserwanty suszenie grzyby przemysł chemiczny elektronika grafen haccp logistyka cukier herbata gospodarka mięsna miód materiały budowlane gospodarka wodna transglutaminaza dodatki do żywności pszenica Żarczyński ksylitol przegląd elektrotechniczny chleb ryby olej lniany pieczywo Amarantus olej rzepakowy jakość atest 7 kukurydza czekolada gluten gmo antyoksydanty kaizen mleko ocena ryzyka drożdże błonnik Przemysl Chemiczny makaron ochrona przed korozją pompy ciepła Kociołek-Balawejder PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY problemy jakości żywność funkcjonalna przegląd papierniczy wino lody przegląd mleczarski orkisz proso kawa wzbogacanie żywności antocyjany Akrylamid ekstruzja zamrażanie nanotechnologia polifenole kakao kiełki kontakt aluminium zielona herbata analiza sensoryczna błonnik pokarmowy sól opakowania mięso reologia ocena ryzyka zawodowego rokitnik olejki eteryczne ARONIA opakowania aktywne enzymy karotenoidy jęczmień masło dynia kofeina mąka biogaz kefir liofilizacja ścieki fotowoltaika żyto jakość żywności Wiadomości elektrotechniczne celiakia salmonella przyprawy probiotyki PIWO
  • WYDAWNICTWO | PRENUMERATA | REKLAMA | DRUKARNIA | KOLPORTAŻ | REGULAMIN E-USŁUG
Projekt i wykonanie: Pragma Software