Znajomość opinii klientów co do działań organizacji, w tym uczelni, jest podstawą w jej dalszym funkcjonowaniu na wysoce konkurencyjnym rynku. W celu kompleksowej oceny usług edukacyjnych w uczelni wyższej należy rozpatrzyć czynniki je determinujące. Poznając ocenę oferty usług edukacyjnych przez studentów, można rozpoznać oczekiwania beneficjentów wynikające z ich potrzeb osobistych, przeżyć czy doświadczenia. Rolą kadry zarządzającej jest ustosunkowanie się do potrzeb studentów i zagwarantowanie wysokiego poziomu kształcenia w sprzyjających temu procesowi warunkach. Celem artykułu jest próba oceny istotności czynników determinujących usługi edukacyjne w szkolnictwie wyższym. W badaniu empirycznym przyjęto tezę: Warunki ekonomiczne i organizacyjne oraz popyt na usługi edukacyjne w sposób istotny wpływają na zarządzanie uczelnią wyższą. W ramach przeprowadzonych badań na podstawie wartości ocen parametrów opracowano model logitowy dla jakości kształcenia przebadanych uczelni wyższych
Słowa kluczowe: jakość usług edukacyjnych, zarządzanie uczelnią wyższą, otoczenie, determinanty usług edukacyjnych, oferta edukacyjna
Abstract
Familiarity with customer feedback on the organization’s activities, including the university, is the basis to its continued operation in a highly competitive market. In order to evaluate the comprehensive educational services at higher education institutions, it is necessary to consider factors determining them. By recognizing the students’ evaluation of the services, one can recognize the expectations of the beneficiaries based on their personal needs, and experiences. The role of management is to address the needs of students and to guarantee them higher level of education in the conditions which are favourable to this process. The aim of this article is to assess the relevance of factors determining educational services in higher education. In the empirical study, the thesis was adopted: The economic and organizational conditions, educational services prevailing at the university management is significantly influenced by, which has been proved. Within the framework of the conducted research based on the values of the parameter evaluations, a logit model was developed for the quality of education of the studied universities.
Keywords: quality of educational services, university management, environment, determinants of educational services, educational offer
Do czynników sukcesu organizacji tworzących przewagę nad konkurencją należą: jakość, koszty i zadowolenie klienta. Uczelnia wyższa ma decydujące znaczenie w podnoszeniu i doskonaleniu kwalifikacji, w kształtowaniu postaw, które rzutują na jakość i poziom gospodarki kraju. Każda organizacja dążąca do sukcesu powinna zakładać osiąganie celu nadrzędnego działalności, jakim jest ciągła poprawa jakości. Jakość zarządzania szkołą wyższą jest ściśle powiązana z jakością usługi edukacyjnej. Jakość usługi edukacyjnej staje się wyzwaniem dla teorii i praktyki w zarządzaniu organizacją edukacyjną. Zarządzanie jakością szkoły wyższej powinno wnieść konkretne efekty i służyć poprawie przyszłości [3,5,7,8]. Zarządzanie uczelnią wyższą w obecnych czasach nabiera nowego wymiaru. Od uniwersytetu wymaga się już nie tylko pełnego zaangażowania w to, co dzieje się wewnątrz organizacji, ale również żywych relacji z otoczeniem [1]. Zatem szkoła wyższa powinna być innowacyjna, podążać za trendami, podejmować działania przedsiębiorcze, marketingowe, być zorientowana na wiedzę, kapitał ludzki, społeczną odpowiedzialność, rozwój lokalny, regionalny, rynek pracy, potrzeby studentów, firm i instytucji. 24 2017 L i p i e c Uczelnia wyższa jako organizacja działa w oparciu o szereg specyficznych zasobów przy uwzględnieniu prowadzenia działalności dydaktycznej i badawczej [2]. Do zasobów uczelni można zaliczyć m.in.: kadrę, z podziałem na naukowców i pracowników administracyjnych, aparaturę naukowo- -badawczą, zasoby biblioteczne, archiwa, budynki i budowle. Kompleksowe wykorzystywanie zasobów umożliwia uczelni efektywne funkcjonowanie. Zwraca się uwagę na to, że skuteczne zarządzanie uczelnią wyższą wymaga dużego wysiłku i zaangażowania kadry kierowniczej - władz uczelni. Istnieje wiele przyczyn wdrażania zmian w organizacji. Kadra zarządzająca odgrywa istotną rolę w procesie wdrażania zmian w organizacji świadczącej usługi edukacyjne, którą j [...]


Metoda płatności: Płatności elektroniczne (karta kredytowa, przelew elektroniczny) | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność elektroniczna) - tylko 6,00 zł
(płacisz 45% mniej niż przy płatności SMS) |
|
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 1h tylko 24.60 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 4h tylko 43.05 zł | |
Dostęp do Wirtualnej Czytelni - archiwalne e-zeszyty czasopisma - 12h tylko 73.80 zł | |
Metoda płatności: SMS Premium | |
Dostęp do publikacji - jednorazowy (płatność SMS'em) - 11,07 zł brutto (9,00 zł + VAT) | |
Prenumerata
Bibliografia
[1] Biadacz Renata, Dariusz Tanasiewicz. 2014. "Uczelnia jako
jednostka sektora finansów publicznych". Zeszyty Naukowe
Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 16:110.
[2] Chluska Jolanta, Szczepanik Waldemar. 2014. Koszty kształcenia
w szkołach wyższych w Polsce [w:] Chluska Jolanta,
Kowalska Sylwia (red. nauk.): Zarządzanie kosztami
przedsiębiorstwa w warunkach ryzyka. Aspekty praktyczne,
Częstochowa: Sekcja Wydawnictw Wydziału zarządzania
Politechniki Częstochowskiej: 157.
[3] Cichoń Seweryn. 2013. Jakość kształcenia w szkole wyższej,
Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej:
107-108.
[4] Gajda Joanna, Seweryn Cichoń (red. nauk.). 2015. Problemy
zarządzania współczesną uczelnią-ujęcie wieloaspektowe,
Częstochowa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki
Częstochowskiej: 3.
[5] Skrzypek Elżbieta. 2002. Rola wiedzy i kapitału intelektualnego
w zarządzaniu jakością w uczelni, [w:] Dietl Józef,
Sapijaszka Zofia. (red. nauk.): Zarządzanie jakością w szkolnictwie
wyższym, Łódź: Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości:
119-121.
[6] Sowell Thomas. 1996. Amerykańskie szkolnictwo od wewnątrz:
upadek, oszustwo, dogmaty, przekł. [z ang.] Sowa Jan.
Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej: 43.
[7] Wawak Tadeusz. 1998. Wdrażanie Total Quality Management
(TQM) na bazie norm EN-ISO 9000 w urzędach administracji
publicznej [w:] Wawak Tadeusz. Wdrażanie TQM, norm
ISO 9000 i ISO 14000 w urzędach administracji publicznej
i w przedsiębiorstwach, Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji
w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała: 101.
[8] Wiśniewska Małgorzata. 2007. "Total Quality Education
w szkolnictwie wyższym. Uwarunkowanie wdrażania".
Problemy Jakości 8:8.